Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/msufian/public_html/hpa-online/blog/wp-settings.php on line 520

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/msufian/public_html/hpa-online/blog/wp-settings.php on line 535

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/msufian/public_html/hpa-online/blog/wp-settings.php on line 542

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/msufian/public_html/hpa-online/blog/wp-settings.php on line 578

Deprecated: Function set_magic_quotes_runtime() is deprecated in /home/msufian/public_html/hpa-online/blog/wp-settings.php on line 18
Masalah Pendarahan Ketika Buang Air Besar
Apr
19

Masalah Pendarahan Ketika Buang Air Besar

By HPA Online Network

Najis Campur Darah Petanda Awal

RAMAI antara kita pernah mengalami masalah pendarahan apabila buang air besar. Gejala najis bercampur berdarah ini sebenarnya petanda penting yang menunjukkan badan kita ada masalah kesihatan yang perlu mendapat rawatan segera.

Pendarahan ketika buang air besar dikategorikan sebagai masalah biasa yang berlaku dalam masyarakat kita terutama di kalangan golongan muda pada peringkat umur produktif iaitu antara 20 hingga 30 tahun.

Masalah ini lebih kerap berlaku pada individu yang terlalu banyak mengambil karbohidrat yang diproses, daging dan kurang makan sayur-sayuran serta buah-buahan. Karbohidrat yang diproses bermakna sumber karbohidrat dibersihkan daripada kekasaran luaran melalui kaedah penulenan.

Dalam proses ini, hampir semua vitamin, galian serta serat turut terbuang dan yang tinggal hanya kalori. Untuk menjadikan ia berkhasiat, sesetengah produk diperkayakan dengan memasukkan semula zat yang terbuang tadi. Antara contoh karbohidrat proses ialah roti putih, gula atau bahanyang dibuat daripada tepung.

Inilah sebabnya bagi individu yang mengamalkan pemakanan kaya karbohidrat proses lebih kerap mengalami masalah sistem perkumuhan terutama jika mereka juga kurang mendapat bekalan serat, air dan jarang bersenam.

Ada banyak punca yang boleh menyebabkan pendarahan ketika buang air besar. Punca yang paling lazim ialah buasir dan kanser usus selain rekahan pada kulit saluran dubur (masalah biasa dan menyakitkan, disebabkan sembelit atau mengeluarkan najis secara paksa), polip pada rektum dan usus besar serta ulser.

Masalah ini juga dipanggil pendarahan rektum (bahagian akhir usus besar) kerana rektum terletak betul-betul di atas lubang dubur. Kebanyakan pendarahan rektum pada usus besar, hujung usus besar atau dubur. Usus besar ialah sebahagian daripada saluran gastrointestin; iaitu laluan makanan selepas ia dicerna dalam usus kecil.

Usus besar bertanggungjawab menyingkirkan air daripada makanan yang tidak tercerna dan menyimpannya sehinggalah ia dibuang sebagai najis. Rektum pula adalah bahagian terakhir usus besar (15 sentimeter dari dubur). Manakala esofagus, perut, duodenum dan usus kecil dipanggil saluran gastrointestin atas.

Menurut Perunding Pembedahan Gastroenterologi, Dr Abdul Hamid Mat Sain, walaupun ramai yang menganggap ia agak memalukan tetapi gejala berbahaya tidak boleh dipandang ringan dan perlu diberikan perhatian segera bagi mengesan punca sebenar menyebabkan pendarahan.

Sikap tunggu dan lihat sebenarnya boleh menyebabkan masalah ini bertambah berat kerana ramai yang menganggap ia bukanlah perkara membimbangkan apabila pendarahan berhenti selepas beberapa ketika tanpa mendapatkan sebarang rawatan.

“Warna darah juga sebenarnya berbeza dan secara umum warna ia boleh memberikan gambaran kasar kepada punca, penyakit dan lokasi pendarahan. Jika warna darah yang keluar bersama najis itu merah cerah bermakna penyakit berada dekat dengan kawasan dubur (di bahagian usus yang hampir dengan kulit). Ia mungkin disebabkan masalah pada saluran menyebabkan salur darah bengkak dan pecah seperti yang berlaku pada pesakit buasir.

“Jika warna darah merah gelap bermakna pendarahan berlaku pada bahagian usus yang lebih dalam. Penyakit pada umumnya lebih berbahaya seperti kanser usus. Ini adalah punca pendarahan rektum yang paling lazim,” katanya.

Warna najis yang hitam dan melekit seperti tar (dipanggil melena) pula menandakan ada pendarahan pada bahagian lebih atas (pangkal) usus, esofagus, perut atau duodenum (usus kecil). Melena atau najis tar ini terhasil apabila pendarahan berlaku terlalu lama dalam usus besar yang memberikan peluang bakteria bertindak dan menghuraikannya kepada bahan dipanggil hematin yang berwarna hitam dan berbau sangat busuk. Inilah sebabnya apabila berlaku pendarahan rektum kali pertama, pesakit perlu menjalani pemeriksaan segera.

Selain warna, kuantiti darah juga boleh menjadi petanda tahap penyakit atau masalah yang dialami seseorang. Biasanya pendarahan rektum sederhana dikategorikan apabila banyak darah keluar setiap kali buang air besar. Jika kuantiti ini lebih banyak, bermakna pendarahan sudah mencapai tahap serius.

Pendarahan rektum juga boleh menyebabkan pesakit berasa lesu, pening atau pitam khususnya bagi mereka yang mengalami pendarahan serius. Kadang kala pesakit juga boleh mengalami simptom tekanan darah rendah terutama apabila berdiri selepas lama duduk di tandas.

Masalahnya ramai antara kita tidak mendapat pemeriksaan awal secukupnya. Bahkan pesakit juga enggan diperiksa kerana malu sebaliknya hanya meminta ubat daripada doktor. Tindakan ini sebenarnya perlu diubah kerana tanpa pemeriksaan, masalah sebenar yang dihadapi tidak dapat diketahui.

Dr Abdul Hamid berkata, pemeriksaan saringan pertama paling minimum ialah ujian rektum digitar yang memerlukan doktor melihat dan memasukkan jari ke dalam dubur pesakit. Ujian ini tidak sakit dan hanya mengambil masa satu atau dua minit saja. Biasanya melalui pemeriksaan ini, doktor boleh memeriksa keadaan dinding usus, bengkak, buasir, kanser atau ketumbuhan yang tumbuh di hujung usus besar.

Jika pendarahan bukan disebabkan buasir, ini bermakna pendarahan berlaku di bahagian usus yang lebih dalam dan diagnosis seterusnya perlu dijalankan kerana 50 peratus kanser usus lazimnya berlaku pada 15 sentimeter ke dalam usus (dari dubur).

Pada peringkat awal, pesakit umumnya tidak dapat membezakan sama ada pendarahan itu disebabkan buasir atau kanser usus kerana ramai yang mengalami kedua-dua masalah serentak. Jika didapati ada ketumbuhan dalam rektum, doktor akan menjalankan biopsi dengan mengambil secebis tisu daripada ketumbuhan berkenaan untuk diperiksa.

“Pesakit perlu membuang rasa malu kerana ia menghalang proses rawatan. Paling penting, jika pendarahan itu disebabkan kanser, ia boleh dirawat awal. Jika tiada buasir atau kanser, ini bermakna pendarahan berlaku pada bahagian atas gastrointestin. Ia boleh dipastikan melalui ujian kolonoskopi untuk mengesahkannya.

“Gejala najis berdarah juga berlaku pada kanak-kanak tetapi ia biasanya disebabkan masalah sembelit dan bukannya kanser. Bagaimanapun bagi orang dewasa, jangan buat tidak endah pada gejala ini kerana ia petanda penting wujudnya masalah kesihatan,” katanya.

Ulasan: Produk herba HPA yang baik untuk diamalkan ialah Herba Tuju Angin (3×2), Pelawas (3×2) dan Mengkudu (2×2). Ketiga-tiga herba ini bertujuan untuk membersihkan semua sistem pencernaan, termasuk usus yang bermasalah atau sembelit. Makan 30 minit sebelum makan atau 2 jam selepas makan.

Setelah proses colon cleansing selesai, kemudian amalkan Spirulina (3×2)dan Teh Herba (2 uncang untuk diminum pagi dan petang). Kedua-dua herba ini bermanfaat untuk meningkatkan aktiviti antivirus, kuman dan bakteria yang berada di dalam tubuh, sekaligus mempercepat penyembuhan luka yang mungkin terjadi di usus. Serta meningkatkan daya tahan tubuh.

Categories : Artikel

207 Comments

1

najis saya tidak bercampur darah. saya tidak ada masalah sembelit. berdarah hanya masa buang air besar dah darah saya berwarna cerah merah. Adakah kanser usus atau tanda awal buasir. saya sudah 3 hari berdarah bila buang air besar…

2

sy mengalami masalah ketika mbuang ai besar tp ini jarang berlaku.Ia slalu berlaku jika sy makan mkanan yg pedas dan ketika buang air besar ia sekali dengan darah.tetapi ia tidak bercampur dengan najis,ia berlaku di akhir ketika selesai.sy harap encik dpat mbntu sama ada sy perlu merujuk pkar .jika perlu merujuk pakar…kilini apa yg sesuai dlm mnyelesaikan mslh ini.skian terima kasih

3

saya mempunyai masalah ketika membuang air besar ada seperti keputihan berwarna putih bercampur dgn najis saya.ia keluar bersama najis pertama yang sy buang.apakah masalah saya doc

4

saya juga baru dua kali buang air besar keluar darah..tahun lepas..dan tahun 2011 ni sekali ..tidak tahu punca kerana tiada apa2 rasa sakit..darah keluar setelah semua najis keluar..darah merah cam biasa x pekat.. apa punca sebenarnya..

5

Dari tahun 2004 saya di sahkan ada mengidapi gastrik,selalu sakit perut di sblah kiri dan sejak akhir2 ne saya terasa seperti ada benda yang membuatkan saya x selesa dan ada kalanya terasa sakit.Saya sering sembelit bila saya kurang makan sayur2an dan buah2an.Apakah penyakit yang saya idapi ini ada kaitan dengan kanser usus

6

Salam,
Baru 2 hari ni bile sy buang air besar berdarah..pada mula nya menitik je tp hari ni semasa sy teran,darah tu memancut keluar..najis sy tak keras pn..tak sakit tapi sy risau darah yg keluar tu..ia menyebabkan sy lemah rse tak selesa.

Mohon penjelasan;
Terima kasih

7

Salam.
saya memang ada masalah sembelit dr akhir thn 2010.sampai saya terpaksa menggunakan ubat pancut untuk melancarkan pengeluaran najis.sembelit dah ok sekejap. then awal thn 2011 kena balik and terus sakit. ade kulit terkeluar sikit di bahagian dubur. sampailah sekarang sakit itu berterusan.apa yang perlu saya buat?

8

salam…
saya mempunyai masalah ketika buang air besar,
saya kerap buang air besar sehari boleh di katakan dalam 5-6 kali.
setiap kali saya buang air besar darah akan keluar memancut.adakalanya saya buang air besar tidak mengeluarkan najis tetapi mengeluarkan darah sahaja. darah yang keluar bewarna gelap dan adakalanya cerah..
bagaimana cara utk saya selesaikan masalah saya ini& apakah jenis penyakit yang saya hadapi?

9

As Salam,
Saya mempunyai masalah buang air besar keluar darah. Biasanya ianya berlaku apabila saya makan makanan yang pedas, lebih2 lagi cili padi. Kadang2 darah akan keluar bersama2 dengan darah. Ada juga darah saja keluar. Biasanya najis yang keluar tidak keras, lembut. Baru2 ni saya terkentut dan keluar ketulan darah agak besar juga 2 inci, saya rasa terkejut, darah tu berketul dan pekat. Selepas tu bila buang air besar darah akan keluar juga bersama2 dengan najis. Adakah saya ni buasir @ penyakit lain? Mohon dapat memberitahu apakah penyakit yang saya hadapi ini? T.Kasih.

10

assalamualaikum
beberapa kali kelihatan darah apabila terkentut, bukannya ketika membuang air besar. perut selalu rasa penuh(berangin/senak), dada berat dan sakit kepala. apakah kemungkinan sakit ini?

11

Assalamualaikum,
Saya tidak mengalami pendarahan pada najis seperti masalah di atas. tetapi najis dan darah keluar berasingan ( seperti period). Sedikit dahaja darah yang keluar. ia berlendir dan terjadi semasa membuang air besar. saya kurang jelas tentang masalah ini. Apakah punca dan cara mengatasinya? Terima Kasih.

12

Dr, saya telah mengalami buasir sejak kelahiran anak pertama lagi (1997). Sekarang ini buasir saya akan terkeluar sebaik sahaja saya ingin membuang air besar. Ia hanya akan masuk semula apabila ditolak. Saya tidak merasa sebarang kesakitan ataupun berdarah. Apakah rawatan yang perlu saya lakukan dan bagaimanakah caranya?

13

Assalamualaikum…
saya mengalami masalah,iaitu darah yang keluar bersama najis.sebenarnya masalah ni dah hampir 10 tahun.ia tidak terjadi selalu,cuma kadang2…
saya dapati..mungkin ia berpunca dari kulit yang luka semasa membuang najis…..tapi..semalam..bila saya buang najis (najis tidak keras) ia berdarah yang menitik-nitik.dan ia berulang setiap kali saya duduk utk
utk buang air kecil…..dan hari ini,ia dah hilang…mungkin ia bukan masalah besar.apa komen dr?

14

saya berumur 18,2,3 hari yg lalu saya mengalami masalah sembelit,saya makan buah untuk melawaskn buang air besar,lepas itu saya buang air besar berdarah,penyakit apakah itu?saya sgt risau dan takut mengalami penyakit yg serius spt kanser..

15

bulan puasa tahun lepas saya buang air besar diikuti dengan darah menitik2 cair.. pada kali pertama saya bengong…. saya masih tidak mendapatkan rawatan doktor kerana tidak lagi berak berdarah.. tp pada bulan ini saya kerap berak berdarah tetapi tidak sakit.. najis tidak terlalu keras dan berwarna hitam.. mungkin kerana sudah lama tidak buang air besar.. saya juga susah untuk buang air besar sehingga 3 atau 4 hari… kebiasaannya saya akan minum air teh herba org kampung.. dan esok nya akan cirit birit. terpaksa guna cara itu kerana susah untuk buang air besar.sampai bila saya harus gunakan bantuan teh herba saya pon tidak tahu.najis kerap bewarna hitam.baru baru ini saya berasa cepat letih dan berasa hendak pitam.saya sudah ambil ujian darah dan mendapati kekurangan darah.doktor kerajaan bg ubat makan vitamin dan ubat tambah darah saya tak mahu makan kerana saya sudah gemuk . kalau makan bertambah gemuk.. saya jadi buntu… sekarang saya sedang berdiet kerap makan sayur hijau+tauhu+lobak merah+tomato+lada kecil dalam sup makanan.+makan buah buahan banyak+minum air juga banyak . baru 2 minggu amalkan tetapi masih berak berdarah…. saya dah tak reti dah apa lagi usaha selain ubat klinik kerajaan yang mengemukan tuuu… saya tidak mahu.. tolong bagi pandangan dan cadangkan produk terbaik

16

salam
saya mempunyai masalah buang air besar, najis saya tidak keras,dan tidak ada rasa sakit ketika saya buang air besar, tetapi kadang-kadang ada darah yang keluar ketika saya buang air besar, ini terjadi jarang pada saya, tetapi sesekali ada darahnya, saya risau dengan keadaan ini, darahnya tidak bercampur dengan najis………..
saya ingin minta tolong cara pengobatan tradisionalnya, dan obat apa yang terbaik untuk saya

17

Salam,
saya mengalami buang air besar berdarah (kadang2) tetapi terjadi apabila najis keras dan berasa sakit. baru2 ni ketika buang air besar ,darah menitik keluar dan berwarna pekat.Utk pengetahuan nenek saya pernah menghidap kanser usus.Minta Dr jelaskan….

18

salam, saye mengalami berak berdarah, darah yang keluar banyak dan berwarna merah. Saya tidak pernah mengalami perkara tersebut… Minta dapat penjelasan dari Dr.

19

saya mengalami buang air besar yang berdarah tetapi kadang 2 je tapi saya rasa ada penumbuhan di tempat buang air besar.

20

doktor,
baru2 ini sy mengalami pendarahan ketika buang air besar..wrna merah cerah..perut rs seperti tak selesa..sy jugak turut mengalami rasa seperti demam, pening dan lemah..
apakah kaitannnya?

21

saya mengalami masalah buang air besar berdarah 10 tahun yg lepas sampai sekarang msh mengalaminya.biasanya slps saya buang air besar saya merasakan dubur saya sakit dan mengeluarkan lendir berwarna merah hitam.seluar dalam saya akan kotor berwarna merah+hitam+coklat seperti tahi yg lekat pada seluar dalam saya.mungkin doktor ada petua berkesan bagi menghilangkan penyakit itu dgn mengamalkan apa jua jenis sumber permakanan yg mempunyai zat..tolong email saya doktor.doktor jer yg dpt lihat email saya dlm “leave a comment Mail (will not be published) (required)”saya benar2 memerlukan pertolongan doktor.

22

email saya ialah tobekko@ymail.com.selepas doktor lihat email saya tolong delete bagi memastikan saya x di spam org lain

23

saya berusia 20 tahun,saya mengalami buang air berdarah..dah akibat setlah buang air tu ,bagian itu saya jdi sedkit sakit,knpa ya tu dokter
saya ingin taw apa sebb nya ,n bagaimn cra mengatsinya..
saya termask prang yang takut kedokter
tlongbantu saya yy
makcii dok

24

saya mengalami masalah najis berdarah. masalah ini berlaku ketika saya berusia 10 thn lagi selepas membuang air besar saya akan rasa pening dan nak pitam itu dulu. sekarang ni masalah itu terjadi lagi tapi kali ni tak sampai nak pitam cuma selepas najis keluar ada darah berwarna merah cerah menitik keluar. jumlah nya pun tak banyak. tapi setelah selesai membuang air besar perut saya rasa panas pulak. saya harap doktor sudi memberi pendapat terhadap masalah yg saya alami ini. sekian terima kasih

25

saya mengalami kesukaran membuang air besar. dalam seminggu,saya membuang air 2 atau 3 kali sahaja. sejak bulan lepas, saya mangalami masalah najis berdarah.. darah keluar selepas najis keluar.. tapi darah nye sedikit.. darah yg keluar berwarna merah seperti period.. selepas membuang air,dubur saya terase sakit.. kalau terkena air,ia rase pedih..ape masalah saya hadapi ni Dr..sekian terima kasih

26

Doc,
saya mengalami masalah membuang air besar untuk jangkamasa yang agak lama.. saya sudah mengalaminya sekitar 4-5 bulan. Saya membuang air besar setiap hari, tetapi masalahnya ialah pada ketika proses pembuangan.. dubur terasa pedih seperti terkoyak. Ada ketika mengeluarkan darah. Setiap kali saya ke klinik, doctor hanya akan memberi enema, ubat minum utk melembutkan najis dan juga serbuk seperti nestum a.k.a fiber, tetapi masalah ini akan datang kembali. Saya seperti trauma setiap kali membuang air besar. Saya terpaksa memasukkan jari ke dalam dubur utk mengelakkan terasa pedih yg lketara. saya dapat rasakan Luka berada di hujung pintu dubur sehingga lebih kurang 2 inchi ke dalam. saya dah tak tau apa lagi yg perlu saya buat sehingga sy takut utk makan. diharap doctor dapat membantu saya.
terima kasih.

27

doc..
da bbrpa kli sy buang air besar bdarah… mula2 sy igtkn myb kkotrn.. tp ble prsn 2,3x ia jd mrisaukn sy.. mslhnye kt sini, ia bkn bleeding (bkn cecair y ngalir kluar) tp darah th kering (tkla kering sgt) bcmpur dgn njis… adkh ia serius?? n sy rse sakit,nyilu kt bhgian peranakan…
plz doc,sy btol2 risau…

28

salam…saya ingin bertanya kepada encik..sudah 2 hari saya buang air besar berdarah…tidak pernah sakit apa2 dan tidak sembelit…tetapi sebelum ini pun saya payah hendak buang air besar…kesat..adakah saya kekurangan air?warna darah kemerahan…saya risau penyakit ini memberi impak yang besar..saya ingin penjelasan…
sekian

dari fadilah, kelantan

29

sy brumur 17 thun..apabila sy buang air bsar, sering blaku pdarahan.. Pada mulanya, drah itu, hanya menitik.. Kadang kala ya, darah akan bcmpuran dgn najis sy.. Tetapi ia tidak sakit.. Najis sy tidak bwana hitam.. Perlu kah sy mndapat kn rawatan pakar? Kemungkinan kah sy mendapt kanser?

30

Asalamualaikum..
saya ada masalah pendarahan apabila membuang air besar…
kadang2 hanya darah merah saja yg kua..itu adalah disebabkan apa ya??
bila darah keluar..saya mle rase pening dan rase nak pitam..

31

@ Dr. Rose

kelakar lah… jawapan ni semua org pun tau. tak payah cakaplah.

32

@Dr.rose

u suck, lady - big time!

33

salam…

saya ada masalah tntang berak berdarah…tetapi sye tidak tahu nk membezakan diantara darah buang air besar atau darah haid…. macam mana yer???

34
PENCARI MENCARI
May 18th, 2011 at 1:03 pm

Bagi yang muslim, selain berusaha mengambil ubat-ubatan (asbab) untuk penyembuhan marilah kita bersama-sama mengamalkan suratul-a’la yang terkandung di dlm al-quran dengan cara menghafalnya dan membacanya. Niatkan untuk penyembuhan dalaman (zahir dan batin) setiap kali hendak membaca nya (di luar solat) dan salah satu kelebihan (virtue) surah ini adalah untuk menyembuhkan penyakit buasir dan berak berdarah! wallahu a’lam bis-sawab! Insya-Allah, kita sama-sama amal.

35

slm.
saya terpanggil untuk menulis komen ini sebab baru 30 min yg lalu sy telah buang air besar berdarah… perkara ini mengejutkan sy..tp saya cube positifkan diri sndri dgn menganggap ia berpunca dr cuace yg panas,dan sikap sy yg kurang minum air dan sgt jarang makan buah2an yang dgn serat.. sy juga rasa pedih di bahagian dubur setelah mencuci bahagian tersebut…adekah itu disebabkan luka? logiknya ya la kan…

36
Kamaluddin Abd Gani
June 13th, 2011 at 5:42 pm

Assalamualaikum Doktor,

Saya mengalami sakit perut yang agak teruk, setiap kali selepas makan
walaupun sedikit,perut saya akan terasa penuh dan keras dan mula sakit seperti ingin membuang air besar.Apabila saya ke tandas tiada apa yang keluar dan saya perlu makan lagi sehingga terasa betul - betul ingin buang air besar. kemudian apabila keluar hanya sedikit dan najis saya leper dan kecil.dan selepas itu perut saya akan terasa panas dan penuh angin. Untuk pengetahuan doktor saya telah menjalani ujian di Hospital Pakar Ampang Puteri dimana kamera dimasukkan dari dubur dan mulut. juga sampel tisu dari dalam perut juga telah diambil dan hasilnya tiada apa masalah cuma terdapat
sedikit angin / gastrik. tetapi sehingga kini saya masih lagi merasa tidak selasa dengan keadaan perut saya sehingga menganggu solat saya
diharap doktor dapat menolong saya menyelesaikan masalah yang dihadapi sekian lama ( lebih kurang satu tahun)

37

najis saya tidak bercampur darah. saya tidak ada masalah sembelit. berdarah hanya masa buang air besar dah darah saya berwarna cerah merah. Adakah kanser usus atau tanda awal buasir. saya sudah 7 hari berdarah bila buang air besar…

38
anti doc sombong
June 16th, 2011 at 5:53 am

jika saya baru sahaja melakukan full blood test and med check up, melalui resultnya, dekat profile mana yang menunjukkan saya mengalami atau suspect kanser esp kanser usus? sapa boleh tolong jawap?

39

doc,sudah lama saya mgalami masalah pdarahan semasa buang air besar..mula2 saya mmandang ringan thadap masalah ini..mula2 darah bwarna merah celap keluar sebelum najis keluar..lama-kelamaan,merah gelap..kadang2 saya mbuang air besar cuma keluar darah sahaja tapi perut saya benar2 sakit seperti mahu cirit-birit tapi darah saja yang keluar..saya belum mbuat checkup,adakah saya mghidap kanser dlm usus ataupun perut?

40

salam semua,

saya pernah mengalami sebagai mana rakan semua. begitu trauma setiap kali nak buang air besar. Pelbagai usaha saya lakukan. Jaga makan , banyak makan sayur , tidak makan daging, makan ubat hospital , namun ada ketikanya sembuh dan ada ketika berlaku semula.tetapi sekarang , Alhamdulillah semakin kurang, hanya peringkat melecet sahaja kalau berlaku sembelit. apa yang saya amalkan ialah minum segelas air garam 3 cubit pada waktu malam dan awal pagi sebelum makan , minum teh herba agar buang air secara cair dan banyak minuman kosong . lebih baik minum barli dicampur habbatus sauda’. Pohon kepada Allah serta amalkan bismilahi safi….. Pun begitu, saya masih lagi mencari ubat yang dapat menyembuhkan terus. Ikhtiar kerana Allah.

yakinlah Allah bersama kita dan hikmahnya supaya kita sentiasa ingat kepadaNya. Jika sembuh atau kurang , banyakkanla amal ibadat kepadaNya, penuhi masjid dan kuliah agama sebagai tanda syukur. Amin

41

hai doc…saya mahu tanya satu soalan sahaja,saya harap doctor boleh beri jawapan. saya tiada masalah dengan tabiat pembuangan air besar.. tapi saya rasa ada benjolan kecil di bahagian dalam dubur dan tidak sakit, adakah itu buasir atau benda yang merbahayakan????

42

ketika membuang air besar….. darah turut keluar bersama… terkadang hanya darah yg keluar ketika membuang air besar…. apakah petanda itu????

43

Saya buang air besar darah banyak keluarnya.

44

salam..sy dah sthun mengalami dndarahan smasa buang air besar..tkutt sgt!!2 @3 bulan msti darah slpas tahi keluar…berlaku 2 bulan skali..ni yg terbaru,3 hari lpas berak kuar darah.4 titik slpas najis kuar.mmg ad keras ckitt jer ..tp dulu2 xmcm ni,,,,:{

45

tp lpas najis kuar xrasa skit pun.dh 6 8 kali jmper dok pkar hkl ,swasta lg..sumer dh pergi..tp shingga skarang xdpt tau punca yg tepat.ad dok kter tnda2 buasir,ada kata luka sbb berak keras,ad kata sebab badan panas..mana 1 nk percaya ??apa langkah2 sy nk rawat pnyakit ni ??tiap2 pg sy paksa mkn buah kurma 2 biji kot2 bleh baik.lg malam minum susu dgn madu..tp lau najis keras skit trus berdarah.kadang2 rasa nk menangis jer…nk salah kn tkdir xkn lar mcm tu skali kn…sy skarang buntu,nk dptkn nasihat siapa lg ??tiap kali g swasta msti terbang duit rm 40 ke ats..krajaan plak kena tggu lama..

46

tolong lat sper dpt bntu sy ???bg nsihat ker..langkah2 ker..kadang sy dah putus asa…:{..tp sy slalu ingt yg tuhan sntiasa bersama sy tika sy susah dan senang..tmbh2 lg sy student stpm thn ni ??hujung thn ni nk exam dah

47

Salam,

Buat semua yang bertanya, saya nak kongsi lah beberapa perkara, memandangkan saya juga pernah hadapi masalah yg hampir sama tapi alhamdulillah…berkat usaha, kesabaran & doa, menampakkan pemulihan:-

Langkah2 pencegahan:-

1) Jaga pemakanan. Segala penyakit berkaitan dalam badan berpunca daripada apa yang kita makan. Rasanya semua tahu mcm mana nak jaga pemakanan kita kan?? Kurangkan makanan berminyak & pedas!!!Dah tau tak elok yang kome pegi bedal watper??? :P

2) Jaga WAKTU pemakanan. Saya faham hampir semua dari kita ni sibuk dengan jadual tugas harian, apa salahnye disiplinkan diri ikut waktu makan yang teratur & terkawal.

Langkah2 Perawatan(alternatif/tradisional):-

1) Cuba ambil (sebagai supplement) produk2 berasaskan gamat, nak makan sup gamat pun boleh, carilah mana2….saya dah try kat Langkawi dulu….pada yg alah makanan laut, boleh cuba makan produk berasaskan ikan haruan, contohnye macam pil pati ikan haruan ke, sup haruan ke dsb…kan terbukti dah berkesan untuk merawat luka luar dan dalam????

2) Wajibkan satu jenis sayuran hijau dalam menu makanan harian utama (waktu makan tgh hari & makan malam)

InsyaAllah….berkesan…selamat mencuba!

48

salam semua..
pendapat saya.. kalau sembelit n bila buang air besar berdarah warna merah cerah tu, ada luka pada anus sbb najis tu keras.

banyakkan mkn sayur/ buah2. kalao makan nasi tu.. pastikan sayur lebih dari nasi.

bangun pagi minum air kosong suhu biasa sebanyak 2 gelas sebelum gosok gigi. (teknik ni bagus utk pelbagai penyakit termasuk sembelit)

utk rawatan sementara sembelit tu, pengalaman saya sendiri makan jeli gamat, membantu merawat bahagian yang luka dalam badan tu.
bahagian luaran, sapukan minyak but2 di anus luar, insyaAllah legalah sakitnya.

sementara anda sembelit, banyakkan minum air kosong, gerakkan tubuh sprti bersenam sit-up dan naik tangga (pergerakan di kawasan perut membantu melembutkannya dan membantu pergerakan usus seterusnya membantu pembuangan,

mkn sayur lebih, buah2.. (cadangan: buah naga sbb kita boleh pantau berapa lama mkanan yg kita makan, akan dikeluarka oleh badan, sbb bila mkn buah naga, najis yg keluar akan berbintik2 hitam biji buah naga tu..)

dapatkan bakteria baik di farmasi (sila dapatkan nasihat ahli farmasi bagaimana cara pengambilan)

minum minyak zaitun pagi dan malam (2 sudu)

hentikan pengambilan laksatif kerana ia bakal memburukkan sembelit

untuk kes yang serius, atau sembelit kronik, dapatkan rawatan segera. barangkali cuci usus (anema)yang dilakukan oelh doktor di klinik membantu anda.

tidur awal sebelum jam 11 malam sebaik2nya sejurus selepas isyak, kerana badan akan merembekan hormon yang membantu memulihkan pelbagai penyakit jika kita tidur pada awal malam;

amalkan habbatussauda. InsyaAllah.. bagi mereka yg bermasalah sembelit atau ada kotoran lama tertinggal dalam usus, sembelit mungkin berlaku di awal pengambilan habbatussauda. tapi ia hanya utk jangka pendek kerana habbatussauda sedang bekerja mengeluarkan kotoran lama tersebut.
banyakkan minum air, buah dan sayur. kurangkan karbohidrat sementara masalah anda pulih.

mengamalkan habbatussauda niatkan kerana ia disarankan oleh Rasul junjungan S.A.W dan bersama2 sunnah pasti ada kejayaan. InsyaAllah.

wallahua’lam

49

salam semua..

saya terpanggil memberi pendapat berdasarkan pengalaman dan hasil kajian melalui pengalaman forumer2 dan nasihat dari profesional perubatan..

pendapat saya.. kalau sembelit n bila buang air besar berdarah warna merah cerah tu, ada luka pada anus sbb najis tu keras.

banyakkan mkn sayur/ buah2. kalao makan nasi tu.. pastikan sayur lebih dari nasi.

bangun pagi minum air kosong suhu biasa sebanyak 2 gelas sebelum gosok gigi. (teknik ni bagus utk pelbagai penyakit termasuk sembelit)

utk rawatan sementara sembelit tu, pengalaman saya sendiri makan jeli gamat, membantu merawat bahagian yang luka dalam badan tu.
bahagian luaran, sapukan minyak but2 di anus luar, insyaAllah legalah sakitnya.

sementara anda sembelit, banyakkan minum air kosong, gerakkan tubuh sprti bersenam sit-up dan naik tangga (pergerakan di kawasan perut membantu melembutkannya dan membantu pergerakan usus seterusnya membantu pembuangan,

mkn sayur lebih, buah2.. (cadangan: buah naga sbb kita boleh pantau berapa lama mkanan yg kita makan, akan dikeluarka oleh badan, sbb bila mkn buah naga, najis yg keluar akan berbintik2 hitam biji buah naga tu..)

dapatkan bakteria baik di farmasi (sila dapatkan nasihat ahli farmasi bagaimana cara pengambilan)

minum minyak zaitun pagi dan malam (2 sudu)

hentikan pengambilan laksatif kerana ia bakal memburukkan sembelit

untuk kes yang serius, atau sembelit kronik, dapatkan rawatan segera. barangkali cuci usus (anema)yang dilakukan oelh doktor di klinik membantu anda.

tidur awal sebelum jam 11 malam sebaik2nya sejurus selepas isyak, kerana badan akan merembekan hormon yang membantu memulihkan pelbagai penyakit jika kita tidur pada awal malam;

amalkan habbatussauda. InsyaAllah.. bagi mereka yg bermasalah sembelit atau ada kotoran lama tertinggal dalam usus, sembelit mungkin berlaku di awal pengambilan habbatussauda. tapi ia hanya utk jangka pendek kerana habbatussauda sedang bekerja mengeluarkan kotoran lama tersebut.
banyakkan minum air, buah dan sayur. kurangkan karbohidrat sementara masalah anda pulih.

mengamalkan habbatussauda niatkan kerana ia disarankan oleh Rasul junjungan S.A.W dan bersama2 sunnah pasti ada kejayaan. InsyaAllah.

wallahua’lam

50

tengah menjalani rawatan..insyaallah berkesan..nanti kita berkongsi masalah ya klu berkesan

51

salam.kak sya pernh derdrah bla buang air bsar.umur dye 18 thun.ktika itu dye rsa skt sangt.adkah itu beebyha kpadanya.????

52

Salam.., bg anda yang mengalami masalah usus ini, bagaimana anda berpuasa? Sebab biasanya bila masalah mcm ni kena bnyk minum air, tapi jika berpuasa adakah ia memudaratkan? Mudah-mudahan tidak, insyaAllah…

53

alhamdulillah…bersyukur pada allah yg telah memberi keizinan untuk kesembuhan sy.sy mengalami buang najis berdarah ni selama 5 bulan sememjak kelahiran anak sy yg no 3..betapa sakitnya bila buang air besar dgn darah memancut2 keluar,hanya allah saja yg tahu sakitnya..sakit yg luar biasa,bermacam2 obat telah sy cuba sampai satu tahap sy nak oprasi.sekarang alhamdulillah bersyukur padanya sy telah sembuh.saya akan berkongsi dgn anda semua yg mengalami masalah sakit seperti sy,klu anada ikut apa yg sy sarankan

54

assalam….baru-baru ini saya membuang air besar yang najisnya bercampur darah merah sedikit…apakah penyakit saya dr?

55

Salam…

saya baru balik dari umrah minggu lepas… perjalanan bas di sana begitu lama… dengan cuaca yang panas… maknanya saya duduk terlalu lama… dari mekah ke jeddah naiki bas, kemudian di atas flight 8 jam… kemudian naiki bas lagi ke utara…

masa di sana, saya berak ok juga sebab saya makan sayur-sayuran… berak lawas… tapi sejak balik, 2 hari juga tak berak… masa boleh berak tu, mula keluar najis agak keras… dan boleh juga berak…

tapi malam tadi saya cuba bertinggung atas cermin dan saya dapati ada darah di hujung dubur saya… saya cuba lap dgn tisu tandas… dan mmg darah merah… rasa pedih pun ada…

sebelum ni saya mmg ada mengambil suppositories hemosol yang mana ubat berbentuk bullet, dimasukkan dalam lubang dubur… Alhamdulillah… malam tadi saya ada ada masukkan ubat tersebut… tapi pagi tadi berak cirit plak… rasa pedih di dubur…

jadi bagi saya, untuk hilangkan rasa pedih sebab luka atau sebagainya, hemosol pun baik, dan minyak ROX pun ok juga… dan boleh didapati di farmasi…

56

salam dr.
slps mmbace artikel ni,sy jd sgt takut dan risau..
sy mngalami mslh sukar utk membuang..sjk akhir2 ni,2kli smggu bgitu..
smpai sy sering pening dan loya..org kate sbb tak mmbuang,jd ble mkn lg,angin tolak mknn naek atas mbuatkn sy loya..sjak mggu lpas,sudah 3x sy mmbuang air besar berdarah..agk byk..drhnye berwarna merah,ad yg pkat,ad yg cerah,sy pun tak bgitu pasti..sjk smlam pule,perut sy rase sebu dan man msok angin pd waktu mlm..tp tdak pula rase ingin mmbuang,skdar kentut shj..sy mngalami rashes di kawasan kmaluan,dubur dan celah kangkang sjak akhir thn lps..adakh ini berkaitan?sy amat risau ksihatan sy..dan utk pngetahuan doktor,sy berumur awl 20-an..harap,doktor dpt mmbantu..tk.

57

salam..selamat berpuasa dan salam lebaran…
doc sy sembelit ketika buang air besar..slps buang air besar sy dapati terdapat bonjolan atau bengkak sy tak pasti di dubur sy..adakah itu buasir atau krn air besar sy keras…sy tkt nak buang air besar lg slps itu..bagaimana nak hlgkan bengkak itu,skrg sy sapu minyak gamat spy bengkak itu kembali kecut…

58

najis saya tidak bercampur darah. saya tidak ada masalah sembelit. berdarah hanya masa buang air besar dah darah saya berwarna cerah merah. Adakah kanser usus atau tanda awal buasir. saya sudah 3 hari berdarah bila buang air besar…

59

salam…sy mengalami berak berdarah tp darah 2 menitik berasingan dengan najis…terasa agak pedih..darahnye cair n berwarne merah pekat….adakah ia sebab buasir atau ape??

60

salam..pagi ini sy mengalami berak bdarah,darah terlalu byk keluar stiap kali sy meneran.. adakah ia disebabkan buasir?

61

selamat pagi semua..saya ida..sya juga kerap buang air besar berdarah..dulu saya mengalami sakit buasir…bengkak keseleran..dan sakit bial hendak membuang air besar..setealah jumpa doktor..sakit saya hilang..tapi sekarang saya kerap buang air besar berdarah.kadang2 darah yang dikeluarkan terlalu banyak…adakah ini simtom kanser usus atau buasir,..

62

Saya baru sahaja hari ini buang air besar keluar darah..Ia berlaku ketika hari raya ini.Saya sentiasa dijamu selera dengan makanan ketika hadir singgah beraya…Selepas saya membuang air besar…Saya nampak darah ada..Tetapi tidak sakit dan tahi saya berwarna coklat dan bukan hitam…saya ingatkan saya mengalami cirit birit..tapi kenapa perut saya tidak mengalami kesakitan….Saya harap Dr dapat menjelaskan masalah saya ini..Saya sungguh risau ketika ini…

63

saya baru berusia 19 tahun,saya first time buang air besar berdarah…darah berwarna merah terang…ada kah serius…?saya sangat risau akan mslh saya itu

64

Assalamualaikum…
doc blh brikan penjelasan terhadap mslah yg sy hadapi skarang…slpas pembuangan najis..darah keluar dari dalam dubur.kesakitan pada dubur amat terasa dan mnyebabkan sy berasa amat takut jika sekiranya sy menghidap kanser usus..dan sy pernah terbaca mngenai simtom penyakit lain iaitu Buasir..adakah pnyakit ini boleh dikaitkan dengan masalah sy…mohon agar dapat memberikan penjelasan secara terperinci,..terima kasih.

65

Salam…kenapa sy tgk tdk ada sesiapa pun dr pihak hpa menjwb soalan2 ya?

66

Salam, sy mengambil ficus,malac,coscinium plus n teh herba serta minyak but but bg tujuan merawat buasir, tp disbbkan sy terlalu lawas jd sy kurangkan dos pil dan sy tdk mnm teh herba sbb takut berak2…sy tdk sembelit. Tp alhamdulilah buasir semakin mengecut cuma masih mengalami kerap buang air besar….pil2 tu kena mkn sampai bila?

Terima kasih

67

salam doc,
baru baru ini saya buang air besar berdarah. sudah 2 kali. tapi tidak ada sebarang rasa sakit dan sebagainya.

68

doktor rose baik xyah komen la…jawapan mcm org bodoh…tq kpd pmbaca yg bg nasihat yg bernas…

69

dulu sy mgalami mslh yg sme mcm kalian smua..tp stelah berusaha akhirnya dpt jge pnyelesain nya..amalkan minyak kelapa dara:)

70

Salam doc,

Saya berumur 20thn,sy mengalami mslah buang air besar sejak saya kecil lg,sehingga sekarang..masalah yang saya hadapi..dalam seminggu hanya 2 atau 3 kali shaja sy dapat membuang air besar,tp bila sy ingin buang air besar najis sy keras dan meyebabkan sukar untuk saya membuang,sehingga satu hari menitik2 darah..apakah masalah sya dok???

71

Salam doc,

Saya mengalami masalah buang air besar selepas kelahiran ank no.2(2003)sehingga sekarang..masalah yang saya hadapi …dlm seminggu 2 atau 3 kali shj sya dpt buang air besar,rasa nak buang air besar itu ada tapi tak boleh keluar juga..itu pun bantuan dari sabun / ubat pancit dari klinik / farmasi baru boleh keluar..Klu sya tidak buang air besar tulang belakang dan tengkuk sya rasa tegang dan smpi tahap sakit kepala..Baru-baru ini sya buang air besar najis sya bercampur dgn darah merah cerah…apakah mslah sya doc????

72

Assalammualaikum….
saya mengalami masalah berak berdarah seminggu yang lalu.saya telah mendapatkan rawatan 3 hari berturut-turut.last hari jumaat dokter pon tidak dapat mengesan masalah sebenar sebab masalah saya.saya diberi temujanji oleh dokter untuk melanjutkan rawatan saya ke hospital pakar 2 hari selepas saya chekup di hospital besar.selepas 2 hari saya telah membuang air besar lebih kurang 4 kali,tetapi tiada darah keluar lagi.oleh itu saya membuat keputusan tidak lagi meneruskan ke hospital pakar.sampai ke hari ini saya buang air besar seperti normal.soalan saya perlukah saya pergi ke hospital pakar?

73

saya mengalamai masalah BAB,kenapa pada saat aku jongkok sambil nongkrong..koq bsa kluar darah sendiri ya…kenapa begitu om??

74

kalu najis besar sgt .mstila sakit

75

col me untuk tip berak amda

76

salam,,
doc,ayh saya alami pendarahan ktika buang air besar..
ttapi,tdk sakit,, mybe dlm 4-5bulan ayh saya alaminya,,
tlg bgtau saya ,, adakah ianya serius doc??apa puncanya dan apa kesannya?
saya amat p’lukan coment doc..

sekian.

77

ayah yati kurang mkn serat kan.

78

terima kasih kepada yang memberi pendapat…ianya insyaAllah membantu yang lain2…

79

2hri ni sya brak berdarah apa yg perlu saya bt bnda ni mrisaukan sya bila nk buang jer tkut rsa

80
cika..najis awak keras tk?
November 2nd, 2011 at 2:31 am

najis keras pasti luka

81

As salam.sy br bersalin scr caeser bln lps tp sy mdpt buasir yg teruk slps bsalin.sy mmg dah lame mghidap buasir masa bujang tp sblm ni buasir tu keluar dan boleh dimasukkan semula dan tidak sakit.semasa pregnant ianya bertambah teruk dimana buasir mudah terkeluar dan susah dimasukkan slps buang air.slps bsalin sy berasa amat sakit semasa buang air.bila terasa hdk buang air pun dah rasa sakit spt senggugut sakit blk(sy xreti nk describe sakitnya).mulanya sy refer kpd hosp kerajaan dan doktor tersebut memasukkan alat di dubur sy dimana ianya amat myakitkan dan doktor tersebut tidak meneruskan sbb takut dubur sy berdarah.dan slps itu buasir sy jd bertambah teruk dan sy mula berak najis bdarah dan amat myakitkan sms proses mbuang air besar tersebut sehingga ke hari ini.bdenyut2 lps tu satu hari.sy telah mkn dan sapu bermcm ubat dr hosp kerajaan dan swasta.daflon dah berpeket2,ubat lembutkan najis(duphalac&liquid parafin),ubat sapu neohealer dan ubat sumbat anucare masih tidak jln.dh dkt sbln sy bgantung dgn ubat lembutkan najis sbb takut najis keras sbb skgni wlpn najis yg keluar lembut pun sy masih sakit sgt masa buang air dan najis tetap berdarah.darah tu mcm satu line kat najis tu.lpstu ada keluar buasir bwarna purple licin doktor kata salur darah yg bengkak.sy ade tuam dgn putik kelapa dan sy rasa makin bertmbh teruk.buasir yg purple tu kulitnya mcm tersiat dan mcm nak pecah je sy tgk.kalau boleh sy x mahu smpi tpaksa lalui operation.harap sesapa dpt bantu sy dgn segera sbb sy x tertanggung sakit nak buang air smpi sy takut nk mkn sbb takut berak.bila berak mcm cirit dan keluar air je proses buang air tu xsakit tp kalu najis lembut mcmane pun tetap sakit.sy pun smpikan stopkn baby nyusu sbb sian die mcm cirit birit dia sy mkn ubat pelbagai.tolongla bantu sy dah sbln sy menderita buang air yg myakitkan begini.

82

saya baru 2 bulan bersalin secara normal.pada 2minggu pertama saya mlangsung tidak buang air besar kerana saya kurang selera untuk makan. 2 minggu berikutnya saya terpaksa mengambil ubat buang air kerana kesukaran membuang air besar.sehingga sekarang masih lagi mengalami masalah cuma 2-3 hari ini saya dapati najis bercampur darah.apa puncanya dan kesan?

83

aslmkm ida, sembelit selepas bersalin adalah perkara biasa di alami wanita bersalin. dapatkan prebiotic di farmasi, bayakkan serat dalam pemakanan harian. ada org kata produk Hadi’a nutri meal juga bagus. banyak produk yang melawaskan pembuangan secara selamat dan lembut di pasaran. elakkan laksatif yang kuat dan kasar kerana bakal melemahkan usus.

kalau ikut cara rawatan islam, gunakan habbatussauda dan minyak zaitun.
saya dh cuba. mmgg berkesan,. minum minyak zaitun 2 penutup sebelah malamnya, esoknya insyaAllah lawas. elok juga diberi kpd anak2 sembelit,.

sebelum minum,selawatlah keatas junjungan Rasulullah, pohon kesembuhan atas asbab mengikut sunnah baginda, insyaAllah sembuh.

kalau xtahan nk minum secara minyak, dapatkan dlm bentuk soft gel.
habbatussauda juga baik utuk usus dan masalah penghadaman.

cubalah, tiada kesan sampingan yang buruk kerana kedua2nya dari sumber tumbuh2an dan Rasulullah sendiri dh sebut kebaikan kedua2nya.

84

pembetulan: HADI’S NUTRI MEAL. Bukannya Hadia’s nutri meal. harap maaf

85

puan hanim, kasihan saya mendengar masalah puan. silalah puan berjumpa “PERAWAT BERTAULIAH” dari HPA industries. jika tidak dapat berjumpa, telefon pun boleh. Goole talian HPA call centre.

elakkan makanan pedas dan ubat2tan yang meragsang pergerakan usus secara kuat dan berserat terlalu kasar.

puan, cubalah mandi air sejuk biasa sejam sebelum waktu subuh, solatlah tahajjud dan hajat supaya disembuhkan masalah puan.

mandi sejam sebelum subuh menyihatkan badan. solat tahajjud boleh menyembuhkan penyakit.

buat sementara, sapukan minyak But2 di anus yang terkeluar. Minyak ini banyak kegunaan, boleh dapatkan di HPA dengan harga RM8.

minum jeli gamat utk membaiki luka2 dalaman dan dapatkan prebiotic ( bakteria baik utk usus)di farmasi atau cara mudahnye minum yakult or vitagen. sebaik2nye ambil prebiotic yang serbuk sebab bakterianya tak mati. kalau dalam bentuk cecair, bakteria mudah rosak kalau tak ikut suhu yang betul menyimpannya.

sudahkah puan mendapat rawatan doktor pakar? silalah berbuat demikian utk mengenal pasti masalah sebenar puan.

jagalah makan. minum air sedikit2 tetapi sangat kerap.
Jangan stress. Tidur awal sebaiknye selepas masuk Isyak terus solat n tidur. bertenanglah dan amalkan surah InSyirah (alam nasyrah tiap2 ada waktu terluang atau sambil beraktiviti setiap hari)

. ini pengalaman peribadi dan bukannya nasihat profesional. dapatkan nasihat profesioanl dari perwat bertauliah. saya prefer from HPA.

saya do’akan puan diberi kesembuhan
amin

86

Assalamualaikum,

Saya nak bertanya,ubat hpa mana satu yg patut di ambil sekiranya tiba-tiba kita di serang demam panas, selsema, batuk dan sakit kepala ( berat kepala sbb terlalu panas kut ).

Saya pernah ambil kopi radix tapi perut sy jd kembong. Saya juga ada ambil tuju angin tp bila sakit perut teruk( gastrik ) sy terpaksa ambil pil gastrik yg pernah DR. klinik beri. Klau bleh sy x nak dah mkn ubat-ubat kimia. Ini belum termasuk pil kalsium, saraf dan pain killer yg sy telah ambil hampir 10 thn di sebabkan masaalah sakit tulang belakang dan sakit lutut. Utk lutut saya dah lama ambil shark cartilage tp ada masa ok ada masa x ok. Harap dpt penjelasan

87

hanim..awk add sy kat fb..nt sy bantu awak..ada cr nk buang air tnpa pdih…email je sy dia -)adiebean@ymail.com

88

walaupun najis lmbit..dlm njib tu..ada sisa cili btkn lbg dubur trasa pdih…sdiakan air sejuk

89

salam.. sy berumur 18 tahun.. buat pertama kalinya ketika saya membuang air besar sy dapati darah menitis selepas najis keluar.. Apakah puncanya???

90

Salam,

Saya mau nanya..akhir-akhir ini ketika saya membuang air besar, terdapat rasa sakit pada bahagian dubur dan ketika saya membersihkan dengan tissue, tampak adanya darah warna merah cerah.. Apakah puncany?
Trimakasih.

91

td sy berak.najis pjg n cntik..nak tahu petua..col me .tak keras

92

saya punya keluhan sedikit. Beberapa hari lalu setelah saya buang najis saya tiba-tiba keluar darah berwarna merah cerah. Padahal saya tidak merasakan susah BAB, tapi saya heran mengapa keluar darah dari anus saya setelah najis keluar.
Saya khawatir karena sebelumnya saya tidak pernah mengalami hal seperti ini.
Atas bantuan dan sarannya saya ucapkan terima kasih..

93

saya mengalami pendarahan semasa membuang air besar.setiap kali saya makan makanan yang pedas mesti mengalami masalah ini.warna darah merah pekat.untuk pengetahuan masalah ini sudah lama berlaku dan saya tidak pernah berjumpa mana-mana doktor untuk mendapatkan rawatan.sampai sekarang saya tidak mengalami kesakitan dengan masalah saya ni.saya harap pihak tuan dapat membantu saya.terima kasih.

94

saya beruasia 21tahun,baru2 nie firt time saya buang air besar berdarah
saya ingatkan darah period..tp sy xperiod..selepas kejadian tu saya rasa skit untuk membuang air besar.Tapi sekarang dah okey..saya tkt ia disebabkan kanser atau apa2 pnyakit selain kanser…Bila terbaca artikel nie saya rasa takut sangat…

95

slm sejahtera,
sy mengalami masalah seperti rakan2 semua diatas..setiap kali hendak membuang air besar sy sgt takut sekali kerana masalah pendarahan ketika membuang air besar yg sy alami..Darah itu kadang2 keluar bila najis terakhir dan kadang2 juga najis pertama..Darah yg keluar tersebut berbentuk cecair,kadang2 warna pekat dan kdg2 cair..so sekarang sy telah mengambil suplement seperti Colonklee(pembersihan usus) dengan Gamat Maxx..selepas pengambilan mkanan tmbhan tersebut warna darah sy sekarang xpekat lg tetapi still lg mengalami pendarahan bila membuang air besar..so boleh x doc memberi ulasan terhadap masalah sy ini?

96

njis sue besar tak

97

saya mengalami pendarahan semasa membuang air besar tapi hanya lebih kurang tiga hari,,kira-kira sebulan kemudian saya mengalami berak berdarah lagi,apakah masalah yang saya alami ini??

98

keras tak najis nana?

99

salam…husband sering mengalami bajis berdarah, apakah rawatan yg sesuai?

100

salam…

101

salam…
adakah masalah ini serius..setiap kali saya membuang air besar,mesti darah juga mengair. adakah masalah ini kanser atau bausir? saya baru berumur 14 tahun.

102

salam,masaalah saya ialah,apabila saya membuang air besar najis saya berwarna kehitaman,..apakah puncanya?

103

salam, saya nak tanya 1 soalan…semalam saya buang air kecil keluar bersama seperti minyak berwarna merah…pagi ni pula buang air kecil berwarna kuning kemerahan yang pekat…dan apabila saya buang air besar keluar bersama minyak-minyak…saya nak tahu kenapa boleh jadi seperti ini???terima kasih..

104

masalah saya adalah jika saya memaKAN KARI ATAU MASAKAN YANG KURANG PEDAS SAYA AKAN MENGALAMI PENDFARAHAN SELEPAS SELESAI MEMBUANG RAI BESAR. SOALAN SAYA ADAKAH INI PERMULAAN CANSER USUS ATAU APAKAH JENIS PENYAKIT LAIN. HARAP DAPAT PENERANGAN DARI PIHAK TUAN/PUAN

105

sy berusia 19 tahun. petang td, sy mengalami pendarahan ketika buang air besar. darah berwarna merah cerah keluar sbgai titisan dan last sekali keluar dlm kuantiti yg lbih bnyk daripada td. sy xberapa pasti darah tersebut keluar bersama najis atau tidak. sy agak takut. sy perlukan penjelasan sebab hal ini baru berlaku hari ini.
terima kasih.

106

Assalamualaikum. Saya mempunyai masalah berkaitan keluar darah semasa buang air besar. Untuk pengetahuan; darah yang keluar merah sebagaimana darah yang keluar jika terluka atau sebagainya. Biasanya darah tersebut akan menitik selepas najis keluar. Adakalanya terasa hendak buang air besar tetapi tiada najis yang keluar sebaliknya darah dan ada yang beku macam lendir. Banyaknya sehingga boleh menukar warna air dalam mangkuk tandas.

107

salam..sy ade mslh smbelit..sjk akhir2 ni sy slalu skit di sebelah kanan perut..yg tbaru sy buang air besar kuar darah..blh bg pnjelasan knp jd cmni?

108

salam…..
saye baru jer 2 3 hari ni buang air besar keluar darah…. mula2 keluar najis dulu…. selepas itu baru keluar najis dgn darah…. lepastu klu masi ada najis yg keluar da x de lg darah…. warna darah merah cerah…. tp najis mcm x bercampur dengan darah… ape masalah ni…. x ada rasa sakit apa2 pon…. darah x banyak keluar… najis x sembelit… harap dapat bimbingan sbb saye da mula rasa takut baca artikel di atas….
sekian…..

109

salam… saya ada sakit dalam perut, doktor kater ulcerative colitis, tak boleh baik.. dah 6 tahun saya sakit.. selama saya sakit saya asik cirit birit x berhenti2.. nak buat ape pun susah, dah macam2 ubat saya cube tapi x ok jugak.. kadang2 saya rasa hampir putus asa dah nak berubat lagi..

110

doktor..

pagi tadi saya berak kluar najis..pelik btul..sebelum ni saya berak kluar emas..saya takut pegi klinik sbb saya bodoh..org bodo suka cari jalan yg senang dan takut menerima kenyataan..ketahuilah najis itu lebih berharga dari emas jika anda pegi jumpa doktor…hahaha..

111

epul: anda tidak mengalami pendarahan sebenarnye…itu hanyalah lada merah yg terselit di najis anda…

112

doc…

5 hari lepas saya kencing bedarah dan hari ini saya berak bedarah pulak knp ya doc….

113

masa kena kencing bedarah tu saya minum air suam bnyk nmpk mcm ok…tpi ari ni pulak buang air besar bedarah

114

Sab, kencing darah tu berkaitan saluran ureter/pundi kencing dan buah pinggang… Kadang2 hanya kerana infection dan myngkin juga sbb buah pinggang rosak. Kalau infection, boleh rawat dgn makan antibiotic je. Utk tahu kena pegi check di hospital dan bukan klinik. Kalau klink slalunya doc ambik mudah dan bg ubat antibiotik je.

115

salam , selamat mlam . saya dah hmpir beberapa mingu mmbunag ar besaq kuaq darah . darah merah cerah aja . adakah kemungkinan bausir ? kalo bausir tu macam mna nak bg hilang ya ? tp sya x sakit ketika mmbuang .

116

Salam

Saya telah mengalami buang air besar berdarah rasa perut berangin lebih kurang 2 tahun buat rawatan dekat hospital Putrajaya namun masih buang air besar berdarah, doktor kata alser usus dan baru-baru ini kena buasir doktor ikat, nak buat air kena makan serat banyak atau teh heber. Dah buat scop lebih kurang 3 x namun masih berdarah tak tahulah bila Allah nak baikkan.

117

who to contact HPA in Brunei?

118

assalamualaikum…
sejak kebelakangan ini, apbila sy hendak membuang air besar, ianya akan keluar beserta darah…agak, sudah dua mggu jd mslah yg sma…masa mengeran xda la rasa sakit tp, keluar bersama darah…ada sb lain ke, agaknya,,

119

hello. saya mempunyai masalah, apabila saya buang air besar. saya berasa seperti buasir tetapi, bila saya sudah bersihkan semua, darah dari dubur masih belum berhenti. adakah ini kanser?

120

A’kum kepada muslimin dan muslimat semua,

dengan rendah diri saya ingin mengatakan bahawa penyakit yg sya baca disini telah pun sya alami, jadi xmustahil klu sya berkongsi bersama dini… skrg sya tdak ada ape2 penyakit dgn izin tuhan sya tlah byak membantu kwn2 sya dari perbagai masaalah penyakit. Ins’allah,mudah-mudahan dgn izin Allah sihat kembali sperti sedia kala…(SEDIA MEMBANTU) Saya ade PENAWARnya, jika sudi email sya noorazizahaziz@roketmail.com
TKasih

121

assalamualaikum
awal mula nya pada 2004 saya mengalami pembengkakan di sebelah dubur,pas tu sampai sekarang luka pendarahan tak pulih juga saya tidak merasa sakit dan sekarang jarang keluar darah,tp hanya keluar nanah yg tak henti jd kalo saya solat harus tambal luka tu,mohon bantuan nya,terima kasih

122

saya mengalami masalah untuk membuang air besar dah lama dalam 3 tahun.masalah saya ialah angin dalam perut dan sering rasa tidak selesa.pernafasan saya juga berbau.jika saya makan makanan yang pedas dan daging akan menyebabkan saya sembelit. saya sering buang air besar selepas makan.Jadi apakah jenis rawatan yang perlu saya ambil?

123

salam sejahtera doc,sy mengalami masalah buasir yg bole dikatakan teruk juga lah…masalah buasir sy menjd semakin teruk selepas sy bersalin.bila selepas buang air besar iaitu berak sy punya jubur akan menjadi bengkak dan mengembang seperti bunga pn ada..sy ada mula memakan spirulina produk drpd elken.selepas 2 hari sy mengamalkan mkn spirulina tersebut sy sering membuang air besar dan najis tersebut berwarna hitam, kejap2 dia akan keluar seperti sedikit lendir,satu hal lg apabila slpas sy membuang air besar tapak kaki sy akn menjadi sejuk teramat sejuk…kdg2 sy bertanya pd diri sy sendiri adakah ajal sy akan tiBa x lama lg apabila tgk keadaan najis bwarna hitam dan sedikit lendir2…yg sy hairan knp tapak kaki sy menjd sejuk slepas buang air besar….dok panel sy kata sy kena penyakit tulang blakang….. tol la sy dok bg pendapat kpd sy menyelesaikn masalah sejuk kaki dan jubur bengkak ketika hendak buang air besar..apakah penyakit dan masalah sebenar sy doktor…

124

sye bnyk kali dh mngalami buang air besar bcampur darah dan kadang2 lepas najis keluar ada seperti darah haid sdangkan msa tu sya bru habis haid dan slepas buang air besar lubang bontot sya trasa panas…dan benda2 nie smua mnakutkan sya dari segi mlahirkan anak suatu hari nnti…

125

salam..
baru hari ini saya mengalami masalah najis berdarah, sebelum ini tiada masalah. saya ada terbaca, memakan daging yang melebihi dan kurang makan sayur salah satunya. berapa lama untuk saya mengetahui bahawa kesihatan saya bermasalah?

126

salam

sejak masuk asrama ni saya sering berak darah darah bercampur dengan najis mungkin dan sembelit

127

hai doctor,

saya mengalami pendarahan keluar selepas najis keluar…saya jd risau…apa masalahnya doc?bagaimana merawatnya?

128

Salam…pd semua yg terkena berak berdarah…ingin sy nasihatakan sbb sy baru saja pulih dari keaskitan itu..doktor beri sy ubat Nexium dan ubat tambah darah(vitmin B compleks)harap anda makan smpai habis.

Berpantang juga penting…spt jgn makan pedas,buah-buahan masam,atau masin,makanan bergas spt air botol,buah durian,herba-herba pahit,minuman berkopi,dan elak makan lauk yg berkuah…juga elak makan mee goreng yg bnyk kapur pada nya…kalu nk mkn masak sendiri…dgn memebasuh dan celur dlm air panasa,toskan dahulu selama 10minit baru goreng.

insyallah sy yakin tuan-puan akan pulih.

Sekian Terima Kasih

Berdoa semoga Allah makbulkan apa hajat kita.

129

hi.. saya menghadapi masalah kesukaran berak (sembelit). kadang-kadang saya merasa sakit perut tapi bila ke tandas, saya sukar untuk berak seperti tiada najis untuk dibuangkan padahal saya sakit perut.. apakah masalah saya ni doktor dan apa jenis makanan dan ubat untuk saya makan bagi masalah saya ini??

130

Salam…
Saya ada mngalami pendarahan…tetapi darah x brcampur dgn najis…darah mnitik nitik keluar…saya oku mggunakn ubat untuk buang air besar…tolong bg pandangan….

131

dh dekat sebln sy buag njis besar berdarah mle2 skit tpi mkin lme mkin bnyk n darah yg keluar pekat apakah sy skit kenser usus ??

132

salam.. sy bru berumur 17 tahun.. sy mengalami pendarahan ketika membuang air besar.. darah terlalu banyak keluar dan membuat sy berasa amat letih.. apa msalah nye? bagaimana nk merawatnya?

133

selepas 1 jam saya makan tgh hari…saya membuang air besar..tetapi saya rasa terkejut sebab najis saya berwarna hijau..semalam saya mengalami sakit perut tetapi bukan sebab nk buang air besar..sakit perut sangat..hari ni perut saya da x sakit lg tetapi najis saya berwarna hijau..saya buntu dan takut..ape yg perlu saya buat?

134

bagi saya cara cara mengatasi masalah berak berdarah?????????

135

salam,..sejak kebelakangan ini, apabila sy hendak membuang air besar, ianya akan keluar beserta darah… perkara ni, sudah lama berlaku tetapi saya tidak ambil kesah dan aggap perkara biasa.. masa membuang,ia tidak lah rase sakit,.. apkah yg perlu saya lakukan??? adakah saya perlu jumpe doktor,… blh kah doc membantu saya,..???

136

Salam..saya pun mempunyai masalah keluar darah bila buang air besar..apa saya harus lakukan..?

137

Salam..saya pun mempunyai masalah keluar darah bila buang air besar..apa saya harus lakukan..?

138

Assalamu’alaikum wbt., sy mempunyai maslh keluar darah ketika membuang air besar ., maslh ini berlaku semenjak saya melanjutkan pelajaran awl tahun2012 ., apakah yang perlu saya lakukan ?

139

saya juga mempunyai masalah yang sama. Pada mulanya ia berpunca disebabkan saya makan dan minum air halia yang sememangnya menjadi kegemaran saya. orang tua2 kata halia tu panas dan menyebabkan pendarahan..Mulanya ia kadang2 terjadi, tetapi akhir2 ni semakin serius.. Kini lebih seminggu ianya berlaku dah tidak menunjukkan tanda2 untuk pulih..

140

hye:)umur saya 17…saya selalu buang air besar lepas tu keluar darah…tp tak rasa sakit..and darah tu keluar selepas najis keluar…darah yg keluar warna merah cerah…benda ni jarang jadi…benda ni mula dr tahun lepas…selalunya darah ni keluar 3-4 hari..lepas tu tak jadi dah…selang berapa bulan jd lg…so masalah saya ni apa ??? patut ke saya jumpa doktor utk buat check-up??

141

Saya mengalami berak berdarah dah lama, rawatan doktor pun buat gak. Tapi saya lebih selesa mengamalkan minum air pucuk jambu batu, alhamdulillah berkurangan. Pucuk jambu batu diblender, tapis airnya masak seketika, sejuk minum secawan kecil. Baki boleh simpan dalam peti ice.

142

sya ada masalah tahi campur darah..kalo sya buang air besa darah keluar cair dan x pekat tp ada ketulan darah kecil yg serupa dgn darah datang bulan..knp dgn masalah nie doc ??kuantiti darah pun agak banyak..

143

salam..
saya mengalami masalah buang air besar dan berdarah..
kadang darah itu bercampur dengan najis,,
kadang ia menitik keluar selepas najis keluar.
tapi setiap kali saya mengeram ,, darah itu keluar dengan banyaknya..

ini telah berlaku semenjak 1 mnggu yg lepas..
apakah yang telah terjadi pada saya ni??
tolong bagi komen yang secepatnya..
adakah saya mengalami buasir @ kanser usus ????

144

assalamuilaikum semua…saya baru berusia 17 tahun…hari ini sudah 2 kali apabila saya buang air besar keluar darah.pada mulanya saya ingatkan saya datang haid tetapi setelah saya confirmed yang itu bukan darah haid,saya menjadi takut.apa yang patut saya lakukan?saya takut untuk memberitahu masalah ini kepada parent saya?
tolong respon dengan segera…
saya mengalami buasir ke kanser???

145

apabila saya membuang air besar,saya akan mengalami pendarahan dan lendir putih terkeluar.apa puncanya ?boleh tolong

146

assalammualaikum

ayah saya sudah berusia 70 tahun,sejak 2 bulan lalu ayah saya sering mengalami cirit-birit bercampur darah,sejak itu ayah saya kurang selera makan.di sini saya ingin bertanya cara untuk mengatasi masalah ini dan cara pemakanan yang betul.

147

saya perhatikan tiada wakil blog ini yg menjawab soalan, hanya penyoal sesama sendiri yg bertanya dan menjawab soalan..

blog ini diwujudkan tidak membantu langsung secara total, inikah imej yg cuba dibawa oleh HPA??

148

Saya sangat setuju dengan leman, dari apa yang saya lihat hanya orang yang bermasalah bertanya dan mengharap sesama sendiri. Tiada jawapan konkrit yang boleh membantu mereka. So, kalau macam nilah situasinya, saya rasa lebih elok yang bermasalah terus rujuk doktor di klinik atau hospital. Buangkan perasaan malu dan takut sebelum ianya lebih parah. Tak usah mengharap pada blog dan forum macam ini lagi….Itu adalah yang terbaik… Usah fikir lagi, jom pakat pakat jumpa doktor !!!

149

semua orang malu untuk meluahkan masalah kesihatan. yang di alami. anda boleh sms
atau call saya 017-6020291 terima kasih

150

masa saya pregnant bln 2/2012 saya ada alami buang air besar brdarah pstu sya gugur skg ni sya pregnant blik jd perkara yag sama buang air besar brdrah…tlg sya

151

saya memang punya masalah buasir dan akhir-akhir ini bila saya buang air besar najis saya kelihatan hitam-hitam..tlong bantu saya.

152

test..baru nak joint

153

Salam..sy mengalami nafas berbau..sakit kepala sgt dan kerap.susah buang air besar.nafas berbau semakinteruk sejak 2 tahun..apa kah punca masaalah penyakit saya ni.bagai mana nak merawat penyakit saya ni dan di mana..tq.

154

doc,, yang ni lain sikit critanya.teman wanita saya mengadu beberapa hari ni,setiap kali dia kencing atau berak,darah akan kluar dari dubur nya.darah pekat mahupun cair. peliknya,masa kencing pun darah kluar dari anus nya. pa kes tu Doc??

155

salam,
hari ni saya membuang air besar dan mendapati ad titisan darah selepas najis keluar… Dan perkara ini masih lagi berlaku setiap kali membuang air besar… Darah yang keluar berwarna cerah dan pekat, tetapi tiada rasa sakit semasa membuang air… Untk pngetahuan doktor saya berumur 20thun… Diharapkan doktor bleh memberikan penjelasan tentang perkara ini,
terima kasih

156

salam..masalah membuang air besar campur darah,jika tidah ade najis pun darah masih menitik dr dubur..pernah seminggu kene..pernah cek doktor kate buasir,,baru2 ini pun berulang lagi..pernah pergi berubat kata masalah usus…harap dapat lebih jelaskan masalah ini

157

Salam Dr.

Setelaah lebih 10 tahun saya tidak lagi mengalami buang air besar berdarah, tetapi pada tahun ini perkara itu berlaku kembali (Setakat ini 2 kali dengan kuantiti yang sikit). Darah yang keluar berwarna merah cerah dan sebelum membuang saya kadang kala berasa sakit di bahagian perut.

Adakah ini berlaku disebabkan saya berpuasa dan tidak minum banyak air?

158

Daripada Abu Hurairah, beliau pernah mendengar Rasulullah SAW bersabda: “Pada HABBATUS SAUDA” terdapat ubat bagi segala jenis penyakit kecuali Al-Sam yakni maut”.

KHASIAT HABBATUS SAUDA
Ia berfungsi menguatkan sistem ketahanan badan semulajadi, mengecut semua jenis ketumbuhan, berkesan untuk mengubat batuk yang lama (kronik), selsema, sesak nafas terutama pada bronkial asma dan cardiak asma, luka-luka dihati (Cirrhosis of liver), batu karang, batu hempedu, paru-paru berair, gout, tonsilitis, gusi berdarah, gastrik, luka-luka dalam perut (Ulser), kurang penghadaman, mengandungi hormon bagi menambah kecergasan mental dan seksual serta boleh mengelakkan barah.

Ia juga dapat mengatasi semua jenis alahan dan gatal-gatal kulit, membantu menguatkan fungsi kelenjar, merenggang permukaan kulit, boleh mengatasi sakit puan (Mestris, Indomeferitis Ophoritis), senggugut melancarkan peredaran haid, berfaedah untuk sakit tuan seperti lemah tenaga batin (Premature ejaculation) membersihkan perut dari angin dan kahak. Tiada kesan sampingan dan selamat digunakan, InsyaAllah.

159

salam doc..
sya mengalami pendarahan semasa membuang air besar selama 4 hari. Tapi sya tidak mengalami sebarang kesakitan pada bahagian dubur tetapi ada rasa panas di bahagian dubur sya.Setelah mengambil ubat pun ia berlaku lagi doc. Perlukan pandangan doc tentang penyakit ini? Terima kasih…

160

saya cuma berdarah hanya masa buang air besar dah darah saya berwarna cerah merah. Berdarah ketika najis keras sahaja dan pada p’mulaan membuang air besar. Adakah kanser usus atau tanda awal buasir.

161

prmisi saya mau nanyak jika stiap kita BAB slalu keluar darah apakah itu slah-satu penyakit..?

162

Baru- baru ini saya tekejut apabila buang air besar terdapat darah. Selain itu saya juga terasa sengal dan sakit di bahagian perut terasa seakan senggugut sedangkan saya tidak period ketika itu. Saya perlukan penjelasan doktor tentang masalah saya ini? Sekian, Terima Kasih

163

semoga semua yang terkena penyakit ni bisa sembuh semua,amien

164

salam..doktor.sya mengalami berak berdarah..darah selalu keluar berwarna merah cair..adakah masalah saya ini serius???

165

hai nasya,,,blh sy bantu anda

166

adakah najis nasya keras?

167

salam dr,
saya bru mlhirkan anak kedua…2mggu lps sy berak & najisnya keras hgga mnybabkan dbur sy pedih & sakit tp xda darah..smlm sy berak tiba2 ada drah keluar bersama najis & dubur saya pedih sgt..apakah pnyakit sy ni & rawatan apa yg perlu sy ambil?

168

salam dr..

Saya menghadapi masalah najis berdarah, najis saya lembut bila buang air..kekadang darah menitis. Perut saya juga kembung dan apabila saya buang angin (kentut),saya akan terkeluarkan lendir dan kekadang juga darah (berupa lendir period), kekadang ini berlaku awal April 2012 hingga kini Oktober 2012, saya juga mengamalkan minum cuka kurma + madu, hasilnya selepasc minum perut saya akan rasa nak buang air besar..dan again, darah keluar bersama najis saya.. kekadang najis saya seketul2 bersaiz kecil dan kekadang lembut, darahnya pula seperti kepingan darah, nipis2…
apakah tandanya…
apakah cara rawatan,
dan apa yang perlu saya lakukan…serta diet yang perlu..
terima kasih Dr..

169

salam, saya mempunyai masalah najis berdarah, sejak sy makan pedas2 tempoh hari najis saya keluar darah. tapi ianya tak selalu keluar, hampir 2 minggu juga masalah ni berlaku. darah yg keluar warna merah cerah. lepas je buang air besar, kdg2 perut di bhagaian tepi mcm pedih, apa yg perlu sy buat, boleh ke kalau saya amalkan minuman gamat dan sebagainya. dan dr saya nk tau apa masalah sy sebenarnya

170

salam doc,
saya ada mengalami pendarahan ketika membuang air besar, najis saya lembut ketika buang air kerana saya minum air faiber drink,kadang-kadang najis belum keluar lagi tetapi ada darah yang keluar, darah yang keluar itu banyak dan bewarna merah terang……saya juga terasa ada luka di dalam dinding dubur saya…….untuk makluman doctor, berrat badan saya lebih kurang 120 kg dan tinggi 182 cm…..dan saya suka makan makanan yang pedas, saya juga suka makan kacang tetapi telah stop for a while kerana kesakitan saya,
so, apa yang harus saya lakukan doctor,
apakah cara rawatannya doctor,,
plz, bantu saya doctor

171

Salam doc,sy nk tnya..acap kali sy buang air besar mesti berlaku pendarahan..dan dubur sy pun semakin hari semakin sakit dan tidak selesa apabila waktu duduk..namun warna darah yang keluar berwarna merah terang dan najis saya keras n sakit sangat tuk proses pembuangan tu..tp dr segi pemakanan mmg sy x mkn makanan yang pedas mahupun sos cili..dgn usia sy yg muda ap tindakan yg sy harus lakukan? harap doc dpt membantu..

172

Salam…sy mengalami buang air besar dan berdarah dlm seminggu ni….adakh ini berpunca dr pengambilan cuka epal yg sy amalkan dlm awal oct…dh2 mngu sy x amek cuka epal..

173

salam..saya mengalami buang air besar berdarah dh beberapa kali…saya jarang makan buah-buahan dan makan sayur-sayuran…saya berumur kurang dari 20 tahun..doc,agak2 apa masalahnya?tolong la saya…apa yang perlu saya lakukan??

174

saya sudah 2 kali mengalami masalah ini .ketika buang air besar keluar darah berwarna cerah .saya juga bawah umur 20tahun .boleh saya tahu apa penyakit ini

175

assalamualaikum dok.

dulu saya prnah buang air besar berdarah kira- kira 2 hari lalu sudah kira” 2 bulanan lebig saya sudah buang air besar secara baik tapi kenapa yah dok sudah kira” 4 hari ini saya berak darah lagi yah? mohon saran nya atau obatnya dok.

176

najis saya tidak bercampur darah. saya tidak ada masalah sembelit. berdarah hanya masa buang air besar dah darah saya berwarna cerah merah. Adakah kanser usus atau tanda awal buasir. saya sudah 3 hari berdarah bila buang air besar

177

salam…sy bru 17 taun,ary ny sy buang air besar ad darah merah cerah..najis sy keras n asa skit ckit la…first time jd cm ny…isau gak la…n utk pgetahuan dr. sy da 4 taun asyik skit prut n disahkan gstrik staun lpas…ap pnyakit sy??tlg jls kn…plez…darah tue wt sy pening n lmah stu bdn,lg pun sy mmg ta bleh tengok darah merah cerah macam tu…sy alah…mnta pnjelasan dr.ttg pndarahan sy tu..sy da 2 bulan ta period..

178

Nk tanya kenapa ye kalau berak kuar lendir putih.ape benda tu?

179

sy ada masalah nak dbincangkan..ada ketumbuhan bijik2 di dlm lubng dubur sy,tidak menyakitkan,bila buang air besar,normal sahaja,tp najis gelap sket,adakah sy dah kene kanser?mintak bntuan

180

nk tnya..sya bru perasan yg sya ada masalah buang najis berdarah.darah keluar dengan warna cerah.tp seminggu sebelum kejadian tu semasa sya buang air besar ada rasa pedih pada dubur semasa membuang najis.apakah masalah sya doc?minta bantuan..
a.s.a.p

181

saya juga mempunyai mslh yg lebih kurang sama spt di atas…saya buang air kecil, xlama kemudian, ade darah merah yang cair keluar…tapi saya xpasti keluar dari mana…waktu zohor pula, saya buang air besar, dan keluar lagi darah merah cair yang agak bnyk…saya xberasa sakit pada dubur…saya xmengalami haid skg ini…rawatan yg bagaimanakh yg saya perlu dptkan?dgn siapakah yg harus saya rujuk?

182

saya mengalami berak berdarah, najis sy hitam dn berdarah. pd permulaan sblum kna ni, bila buang najis coklat bercampur coklat gelap tp still ada darah yg ni sy anggap msih normal lg kot sbb darah sikit warna darah merah biasa,sy boleh mkn buah minum air byk. tp skrg bila buang air besar je najis warna gelap bercampur darah sekali keluar merah hitam pekat bersama lendir,dn lpas buang bila bagun nk pitam. dlm perut rasa pnas suam. pd permulaan sy ambil juga ubat picit sbb sy mmg susah buang air besar jarang tiap hari mmbuang, kata kwn sy, setiap pg kena buang. sy kdang2 smiggu skali.sy try gk ubat ubatn lain dn bertukar2 ubt setelah habis untuk pghadaman sprti pil decolax,teh detox,pil herba,fiber. tp sy stop x tahan baget.sy mkn buah, mkn sayur smpai org gelar kmbing minum air kosong satu hari 1 setegah jug juga.tp sy kna sma gk msalh pembuangn, sy dh jumpa dr. dr kata msalah buasir dr bg ubat fiber ubat kapsul sumbat dgn pil.tp sama jgk pmbuangn.mmg ada isi terkeluar sedikit pada burit, stlah mkn ubat dr bg isi burit x terkeluar tapi skrg bila nk buang air besar najis sy bersama darah merah gelap bersama lndir. sy x thu nk bt mcm mn lg. pemakann harian sy kdg2 lwt untk mkn mknn berat tp sy dhulukn mkn mknn ringan.bole dr jlas kn pykit apa ni sy aggp luka biasa sbb susah buang.

183

Assalam doc

Sy mempunyai masslah buasir sejak dari umur 15thn tp saya malu untuk diperiksa,kini sy telah berusia 37thn dan penyakit ini semakin serius…dimana bukan sahaja berdarah akan tetapi terdapan bonjolan di atas sedikit sebelum ke kemaluan yg bila ditekan semakin sakit.pada mulanya sy sgkakan najis yg mengeras akn tetapi x kluar2.kini sy merasa x selesa atau senak dan kerap kebilik air utk kencing dan membuang air besar..sy tlh membuat
temujanji dgn doc pd hujung bulan ini….persoalanya adakah penyakit sy ini serius…ataupun memerlukan rawatan segera?

184

Pendarahan sy hanya berlaku selepas buang air besar. Tetapi darah nya x byk sgt. First outcome tu mcm biasa je. Yg last2 baru ada darah menitik? Boleh dpt kan penjelasan x?

185

Pendarahan pabila buang air besar ini boleh disebabkan oleh masalah usus dalaman yang telah luka. Kadangkala boleh juga kerana buang air besar tidak lawas. Saya nasihatkan pergi berjumpa doktor. Jika ingin cuba boleh lah minum khkopi untuk rawatan awal. Ia adalah minuman herba yang berkesan untuk banyak penyakit kronik. Ia terbukti dapat melakukan pembuangan toksik dalam badan melalui pembuangan air besar dan kecil.

186

Saya telah mengikat buasir saya dimana saya masih terasa amar perir dan gilu di dibahagian dalam. Boleh kah saya mengambil antibiotik?

187

sy mengalami pendarahan sekali dgn najis tetapi tidak byk, cume selepas itu terdapat titisan2 darah yang bewarna cerah keluar… apakah tindakan dan pencegahan yg ptt sy ambil.. perut tidak terasa sakit tetapi terasa badan tidak berapa selesa..

188

Sy ada masalah sy buang air besar sekali darah yg byk sekali kemudian buntut rasa sakit selepas buang air besar apa sebenarnya penyakit sy doc tolong la sy…

189
Riski Purnama Sari
July 27th, 2013 at 12:39 pm

kenapa saya sering nengalami berak darah .?

190

Salam
Sy sakit nk berak dah sebulan…tp baru2 nie sy buang air besar kua darah…dubur sy ble m’buang rse pedih…..setiap kli nk berak kne teran…klo x najis tu xnk kua…lepas kua najis kua darah…menitik2….setiap kli kua najis lepas tu akn kua darah….da guna anucare n mkn lactosa…tp still berdarah…
So nk buat mcm mne nk kurang kn sakit n x nk berak berdarah….

191

salam

semasa sy buang air besar keluar darah berwarna merah terang sebulan sekali tidak terlalu kerap.ape punca masalah sy.

192

Sewaktu buang air besar ,darah keluar bersama najis berwarna merah cerah.
apakah saya berpenyakit buasir atau kanser usus.minta nasihat tuan..

tk

193

Membuang air besar dan kecil merupakan masalah lebih-lebih lagi selepas operation, aduh sakit bila difikirkan. Tidak mahu, rasa macam nak masuk perut ibu lagi. Thanks article yang bagus.

194

salam, saya muda lagi baru 13 tahun, tapi baru2 ni, saya ada masalah pd bhgian dubur, ketika mmbuang air besar, najis saya bercmpur dgan darah, saya sngt risau, rata2 yg sya lihat slalunya brumur 18 tahun ke atas, tapi saya tidak.. macam mana ni,, tolong, saya sangat risau

195

saya juga prnah alamai mslh mcm tu sblm kawen bila buang air besar mst skali darah tp xsakit..boleh saya tau apa puncanya.skrg,bla sembelit sja akan ada darah bla buang air besar..adakah ini boleh mnyebabkan mslh pd rahim sbb sy msih blm mngndung stlah 4 thn berkahwin.

196
財布 レディース 人気
October 17th, 2013 at 3:23 pm

財布 レディース 人気…

ヴィトン ダミエ 財布…

197

Salam yuyun..
Nampaknya sy juga mengalami masalah sama seperti yuyun.. setiap kali bab, sakit yang amat dan berdarah.. sy kena masa dalam pantang anak pertama.. sehingga kini ( 6 bulan) masih tidak sembuh2 juga.. macam2 ubat dan petua saya ikhtiarkan.. kalu tidak keberatan , saya ingin tahu bgaimana yuyun merawat penyakit tersebut hingga sembuh.. tak tertahan lagi rasanya nk menanggung penyakit ini..

199

Salam, saya baru saja membuang air besar tadi yg berwarna hitam,lalu air dalam jamban itu menjadi warna ungu. Saya terkejut sgt. Minta tolong dn respon

200

assalamualaikum ,
sye mengalami pendarahan ketika buang air besar, tetapi ianya tidak sakit.. sewaktu sye membuang air besar terdapat tompokan darah berwarna merah cerah.. umur sye 18. adakah keadaan sye serius?

201

tq atas perkongsian :)

202

salam semua…saya mngalami nsb yg sama dgn yuyun. Doktor kata saya mngalami buasir dgn anal fissure. Mcm2 ubt tradisional dan ubat doktor saya dah cuba. Tapi blm ada kesembuhan. Bila nak BAB saya mnjadi fobia kerna kesakitan yg d alami teramatlah perit. Saya dah hbs ikhtiar dah dgn pnyakit ni. Tolong sesapa yg dah sembuh berkongsi ilmu n petua pleasee…saya dah mkn hpa ficus tp still sama.

203

saya mengalami masalah yg sama seperti ainsyafiqah..
sy mengalami pendarahan ketika buang air besar, tetapi ianya tidak sakit.. sewaktu sy membuang air besar terdapat tompokan darah berwarna merah cerah. umur sy 23. adakah keadaan sy serius?

204

sy juga mengalmai pendarahan semasa membuang air besar. tapi, tidak sakit. semasa membuang air besar, terdapat tompokan darah yg berwarna merah cerah. adakah keaadaan saya serius? mohon penjelasan. tq. umur sy 23.

205

Saya mengalami pendarahan selepas selsesai membuang air besar. Warna darah cerah dan kuantiti nya tidak terlalu banyak. Ia tidak menitis dan dapat dikesan selepas menjirus.Tiada masalah kesakitan semasa membuang air besar. Mohon penjelasan.

206

Saya mengalami pendarahan selepas selsesai membuang air besar. Warna darah cerah dan kuantiti nya tidak terlalu banyak. Ia tidak menitis dan dapat dikesan selepas menjirus.Tiada masalah kesakitan semasa membuang air besar. Mohon penjelasan. Termia kasih.

207

Salam,
saya ada masalah darah keluar semasa buang air besar.darah tuh keluar berasingan dengan najis.tak sakit tapi sy risau darah yg keluar tu..ia menyebabkan sy lemah rse tak selesa.
Mohon penjelasan;
Terima kasih

Leave a Comment