Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/msufian/public_html/hpa-online/blog/wp-settings.php on line 520

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/msufian/public_html/hpa-online/blog/wp-settings.php on line 535

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/msufian/public_html/hpa-online/blog/wp-settings.php on line 542

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/msufian/public_html/hpa-online/blog/wp-settings.php on line 578

Deprecated: Function set_magic_quotes_runtime() is deprecated in /home/msufian/public_html/hpa-online/blog/wp-settings.php on line 18
Ubat Kayap
Apr
19

Ubat Kayap

By HPA Online Network

Di sini saya ingin berkongsi pengalaman untuk perawatan kayap yang berkesan:

1. Berikan shark cartilage (3×3)
2. Daun delima di tumbuk basah dan di campur dengan bedak sejuk/dingin(ind) dibuat ubat sapu atau gunakan bedak delima HPA.
3. Teh herba diminum dan dimasukan gula batu (warna agak kuning bukan putih)

Biasanya dalam tempoh seminggu ,kayap akan kering tetapi masih terasa panas(herba diteruskan hingga sembuh betul)

Sumber : jawimedherb

Categories : Perubatan Jawi

121 Comments

1
Ahmad Sharipuddin
March 25th, 2010 at 2:41 pm

Mohon penjelasan tentang Perubatan Kayap.

Cara manakah shark cartilage itu nak di beri kepada pesakit? Adakah di masak rebus? sup? atau bagaimana? Dan ukurannyaitu 3X3 itu adakah dlm inci atau apa?

Harap dapat tolong beri penjelasan.

2

saya pernah kena kayap masa dok kampung dulu. teruk gak. macam-macam petua tradisional saya gunakan tapi tak baik-baik dan dah lebih seminggu. keadaan badan semakin panas masa tu. kayap semakin membesar. orang kata kayap ni cuma dapat dirawat dengan cara tradisional je. tp oleh kerana tak tahan saya g klinik PAKAR KULIT dan dapatkan rawatan disitu. doktor bagi 1 injection, 2 ubat pil dan 1 ubat sapu… dalam 3 hari semakin kering kayap saya.rupanya penyakit ni boleh di rawat dengan ubat moden sekiranya ubat yang diberi adalah betul dan dirawat oleh pakar kulit sendiri. saya syorkan sekiranya anda terkene penyakit ni g jumpa klinik yang pakar tentang kulit, bukan klinik biasa sbb klinik biasa yang saya pergi tiada ubat yang sesuai untuk penyakit ni……… tq

3

salam..

klinik pakar kulit kat mana..
ubat pil tu apa namanya

4

Perghhh…..aku tgh merana n kayap ni.dari dada smpai kat belakang badan dah ni.Macam kn minyak panas je badan ni dari semalam xleh tido.Klu kt neraka mesti lagi teruk panas dia nauzubillah. Da berubat kampung dia gn bedak sejuk campur dengan daun cermai tak tau laa berkesan ke tak tp pas pki ubat tu mmg sakit laa badan ni.Orang cakap sakit nk hilang penyakit.

5

Sesiapa yang menderita penyakit kayap, bolehlah hubungi saya. Saya ada ubatnya. Email: azian.abdullahtrading.gmail.com

6

isteri saya dah 2 minggu derita tak tay sakit apa. Rupa rupanya kayap menyerang. Apa ubat dan bagai mana nak ubati nya. Terim kasih

8

Saya telah diserang penyakit kayap (mengikut kata doktor), malangnya saya sedang mengandung 1 bulan lebih, doktor yg merawat saya tidak dapat memberikan apa-apa ubat selain dari ubat sapu yang menurut katanya kurang berkesan. Ubat apakah yang sesuai untuk saya ?

Terima kasih.

9

saya sampai skang merana sakit ni.. .
doa kan moge saya cepat semboh ye ..
aminn

10

Assalammualaikum,

Baru2 ni saya dijangkiti penyakit kayap. Virus kayap adalah sama dengan virus chicken pox iaitu virus herpes. Bila saya ke klinik doktor sahkan saya kena penyakit kayap. Doktor beri ubat antiviral Acyclovir 800gm - 5 X sehari dan calamin lotion. Alhamdulillah dlm seminggu je penyakit saya beransur sembuh. Selepas dua minggu berlalu, anak saya berumur 4 tahun pula dijangkiti chicken pox. Oleh itu, sesiapa yang dijangkiti penyakit kayap dinasihatkan elak drp direct contact dgn mereka yg tak pernah dijangkiti chicken pox.

Wasalam.

11

erm…apakah tanda2 penyakit ini??

12

sy nie dah 4hari ada tumbuh macam cacar kat perut..2hari lalu p klinik jururawat kata cuma ruam panas & dia suruh sapu bedak jak.tapi makin byak pula yg tumbuh.sakit,gatal n susah tidor.tadi p klinik doktor bagitau ia penyakit kayap.sy susah hati skrang nie,apatah lagi sya sdang mengandung 6bulan..ada sapa2 boleh bantu??

13

tolong tgglkn no. untuk sy hubungi encik rawatan kayap

14

mak sye plak dah kering kayapnyer..tapi sakitnyer masih ade smpai mak sye nangis2 tau…tak boleh tido sbbkan sakit tu…
tolong laa bagi nasihat cara mcm mane mak sya boleh kembali sehat seperti dulu???

15

ni no sy..
0173161623

16

Salam semua, baru2 ni ada terasa sakit d bahagian belakang badan saya.. dh hmpir 1 minggu bru saya dtg jumpa doktor.. mula2 tu saya ingat skin infection je.. tp bila dh makin membesar & semakin sakit, baru saya jumpa doktor.. tup2 doktor ckp saya kena kayap.. dia bagi saya cream acyclovir 5% cream & antibiotik dmkn setiap 4 jam.. yg saya perasan, bila dh kena sakit mcm nie tk bleh ambik makanan yg dtg sumber ayam mcm telur, daging ayam … bila dh mkn, gatal dia jgn cakap ler.. sakit menyucuk … buat masani saya ambik cara kmpong n ubt modern jua.. tk ler bgantung pada 1 cara sja, sambil2 tu jgn lupa bdoa pada Allah, Dia lah yang Maha Penyembuh.. sakit2 smua nie dtg dari Dia juga, saja nk test iman kita.. tp kita tk ler bleh bgantung pada doa saja kn? ushaa kena ada.. apa2 pun kpd smua sedara2 yg terkena kayap nie, saya doakna kita smua cepat sembuh.. dh sembuh nanti jgn lupa tadah tangan panjat kesyukuran..

17

assalamualaikum..

kes saya pon macam cik feera…bapa mertua saya dah sebulan lebih dijangkiti kayap di bahagian muka.mula2 sakit dulu saya bawak jumpa doktor, terus dia suspect brain tumor(sbb sakit pada bhgian muka dan kepala).lepas berubat sana sini, lepuh kat muka tuh sembuh.tapi sampai skrg x bleh tido malam.sakit…memanglah org2 kata kalau org2 yg dah berusia kene penyakit nih, sakitnye lebih teruk dan lambat baik..

18

salam..mcm mana kwn2 smua, dah baik ke pyakit kayap tu..sy ada ubat tradisional, nak bagi cara buat, mmg payah nti kwn2 nk buat, jdi sy akan buatkan dan pos pda kawn2..jd sesiapa yang nk cuba ubat sy ni, ubat tradisional, jgn risau, bahan2 nya cuma daki nipah, daun gribu, sireh, pinang, daki kelapa, jdi sesiapa yang nk cuba, komen lah yerr…

19
fazlin syg saiful
April 8th, 2011 at 5:58 pm

kekasih saya menghidap penyakit kayap,,sehingga sekarang,,penyakit nya belum lagi pulih,,saya baca banyak sangat cara2 yang boleh mengubati sakit ini,, tetapi cara yang mana paling berkesan ye ?? tolong saya !! saya dah tak nak kehilangan orng yang saya sayang lagi ! kayap nya makin teruk ! terima kasih !

20

KAYAP BOLEYH MATI KEW?

fazlin syg saiful~

21

salam fazlin..apa email awk yerr..awk antar lah email kat saya, sy akan cube tlong awk yer..kita usahalah yer..kayap ular ckup bahaya, mmg boleh bwa maut skiranya dibiarkan melarat..

22

Ibu saya boleh mengubati penyakit kayap, InsyaAllah ramai yang datang, berubat sembuh. tapi perlu ada kesabaran.Jika ada saudara perempuan yang bergelar ibu tunggal berumahtangga dengan bujang . InsyaAllah ada kelebihan untuk mengubati penyakit tersebut. Dengan menggunakan putik nangka campur sedikit garam, baca selawat, Alfatihah, kunyah nangka tersebut dan semburkan ditempat yang berkayap.Sembur beberapa kali . Dengan izin Allah sembuh.

23

Saya ke klinik dan doktor memberitahu saya mengidap kayap, tempat sakit dileher, tidak berair ianya kering tetapi terasa pedih. Apa yang perlu saya lakukan?

Saya harap dapat berkongsi cara pengubatan untuk merawat kayap.
Terima kaish.

24

salam saya mengidap kayap…dulu masa tingkatan 2 pernah mengidap kayap pergi berubat dengan bomoh kayap di kampung sebulan baru baik…saya jadi di telingga jadi berair sehingga tidak boleh nak pakai tudung kerana air bisanya sentiasa meleleh dan melekat pada tudung semasa di sekolah..ingat lagi hampir sebulan tidak pergi sekolah dan hanya pergi waktu periksa je… kena pantang teruk…tidak boleh makanan yang gatak dan berminyak saya makan rubus2 dan bakar sahaja…tapi saya terlupa untuk putus ubat apabila sembuh ia menyebabkan kayap itu jadi lagi

dan sekarang kayap muncul lagi tetapi di dagu hingga ke pipi tepi telinga dan dahi cikit2.. mulanya ingatkan jerawat tapi jadi merah dan perit sangat..kadang-kadang hilang tinggal parut hitam dan lama2 muncul balik di tempat yang sama..mungkin dulu saya tidak perasan..dam mungkin juga dah lama saya mingidap kayap nie semula….dulu muka bintik2 macam ni juga pakai de wajah hilang tapi sejak bekerja di cameron naik balik pakai de wajah dah tak berkesan lagi…mak saya tengok dah teruk sangat merahnya dan suruh cuba pergi suruh bomoh tengok ….rupa-rupanya itu mmg kayap…takutnya saya mendengar pakcik tu cakap…..skrg dah hampir seminggu saya pakai ubat bomoh kayap tu kasi

doakan semoga saya cepat sembuh…sembuh saja saya akan cepat2 pergi putus ubat…dan boleh makan macam2 lagi :)

ya Allah sembuhkanlah penyakit ku ini….

25

lepas saya kena chicken pox ada tumbuh beberape ketulan daging di bahu kiri dan kanan. dia tak sakit tapi bila kita berpeluh gatal dia bukan main itu ape yer…. sekarang saya tgk dia mcm makin besar dan bertambah bentuk dia mcm parut injection bcg tu

26

saya..baru kene penyakit kayap ini..3 hari yg lepas….
masih tidak baik lagi….
mcm mane saya nk ubati penyakit saya ini…

27

saya dah lebih dr setahun kena nie..
saya ingtkan gatal2 biasa…
maklum la saya tak tahu ape2..
dulu bila beberapa bulan kena, memang gatal tersangat-sangat..
sakitnya hanya Allah yg tahu..
lepas 2 ade kawan saya shorkan gune krim gatal2 yang dbeli kat farmasi..
saya beli n guna..gatal2 2 dah hilang..
tp….
sekarang setelah setahun baru saya sedar yang saya kena kayap air..lepas tengok gambar2 orang yg kena kayap air baru saya sedar saya pun terkena kayap air..sekarang tempat yang saya kena 2 lekat parut..kejap2 dia ok, kejap2 tak.. kadang2 dia jd merah2 n then ade bintik2 putih cm berair dalam 2..
saya nak pergi jumpa doc malu..huhu..
ape patut saya buat nie??
tolong saya nk berubat nie..=(

28

salam kawan sy pun ngah dok merana sakit kayap sekarang ni..kayap ni mg bahaya kalo tak rawat awal,leh serang saraf kita smpai kita jd lemah…mase tu sistem immun kita pun makin lemah…tu yg saya tau la.tp kes kawan sy ni die mcm tak nak je jmpe dokter…tak pyah la,nanti la..tu la alasan die..ubat cara kmpong mg boleh tp kita dapat injection sekali and mkn ubat insyaAllah mujarap..so mana yg agak selamat pg la dulu..sakit ni kita xleh biar lama…kesian kat organ2 kita…organ2 kita ni kan anugerah dr Allah….kita kena jaga..

29

salam..
saya rasa sy juga kene kayap la..
biji2 merah yg berair tu naik di bahagaian pinggang sy dan mnyebabkan saya rase sengal2 bdan n kepala pon da mula penin..ade siapa2 tahu mcm mane nk menghilangkan rase sakit ini..
ujian d bulan puasa ^__^

30

salam semua saya pun baru aje tau kena kayap sebab tadi pegi doktor. Dah seminggu gatal gatal kat belakang pinggang rasa sakit juga dan pinggang ada tompok merah. mula tu ingat tak nak pegi doktor mungkin kena gigit semut tapi hari ni sakit dan rasa pedih makin bertambah. terkejut juga bila doktor kata kena kayap tapi nak buat macamana sakit dtg tak dijemput dah ketentuan Allah mudah2an penyakit ni sembuh dgn cepat. doktor tak bagi puasa utk beberapa hari kena makan ubatnya setiap 8 jam tak boleh miss.Inilah yg dinamakan ujian di bulan suci ramadhan.

31
soffia noor binti juri
August 12th, 2011 at 1:06 am

as salam…baru ni saya tahu saya dijangkiti penyakit kayap,sejak berusia tiga tahun saya dijangkiti penyakit ini,sehingga sekarang sudah pun lapan tahun..tapi penyakit ni masih tak hilang lagi,.pergi ke hospital pakar,doctor hendak potong sedikit kulit yang dijangkiti kayap,.tetapi mama tak bagi..penyakit ni datang setiap 3bulan sekali,setiap kali itulah saya rase betul betul sakit,gatal,dan seluruh badan menjadi panas,seperti mengalami demam panas..saya sentiasa berdoa agar penyakit ini cepat sembuh dibulan yang mulia ini,semoga allah kabulkan doa saya dibulan yang mulia ini..amin

32

salam. saya pernah kena kayap sekali masa dalam pantang anak kedua.kena kat lengan dan tangan.sakitnye hanya Allah saja yang Tahu. mula- mula gi jumpa dokto,makan ubat setiap 4jam skali,tp xberkesan. pastu gi berubat cara kg,kayap jadi kering, tapi masih sakit lg.lastnye gi jumpa dokto lg sekali,di klinik yg lebih bagus dan glemer gtu.dokto kata saya naik kayap sebab kurang antibodi,kurang mkn makanan berkhasiat (betul la kot sbb masa tu dalam pantang,memang pantang habisla).dokto juga kata biasanya orang tua yang selalu naik kayap sbb antibodi mereka lemah dan susah nak sembuh.dokto injek skali,pastu bg krim sapu,bg ubat tahan sakit. dan juga bagi tazkirah supaya saya tidak terlalu ketat berpantang hingga lupa nak makan makanan berkhasiat. alhamdulillah sembuh cepat dan sampai sekarang semuanya dah ok. nasihat saya, pergila jumpa dokto yang bagus sikit walaupun bayar mahal,asalkan cepat sembuh. dan pastikan antibodi kita kuat.

33

Askum…
saya dah tiga minggu gatal dan bengkak di kelopak mata..la ni melarat ke bawah mata…. dah ambil ubat di farmasi dan hospital tapi tak juga baik…gatal…dan kadang-kadang rasa panas…kulit di bahagian sakit tu spt kering dan menggelupas…kawan-kawan kata mungkin kayap…la ni dah asyik sakit kepala …sebelah muka bahagian yg sakit…dah rasa bengkak…KAYAP ke?…..ada sesiapa yg boleh bantu?…

34

Salam..
saye baru jer lepas kene kayap masa Ramadhan ari tu.saye cuma guna petua kampung jer sebab ubat dari klinik mak saye kate akan sebabkan kayap tu lagi panas.just sapu bedak sejuk jer tapi makan memang pantang habis..saye cuma blh mkn nasi dgn sayur sawi je (bayangkan buka puasa dan raya mcm mane).ikan yg berbisa mcm ikan parang mmg x blh makan.sayur yg menjalar mcm labu pun x blh jugak…Alhamdulillah,sakit dah hilang cuma masih gatal2.aduh.tapi xpe la asalkan semakin baik.

35

ank sy skrg sdang mnderita ngan sakit nih.dktor kate dh 80pratus bdn dia kne..sy mmg prlukn sgt bntuan dr ssape yg dpt mmberi pnduan utk mngubati pnyakit nih.. Kpd petuaku dn sape2 yg pandai,sila email sy d aboybutlerboyz@yahoo.com..kerjasama anda amat2 d hrgai..mekaseh.

36

as-salam, ayah saya dah hampir setahun menderita penyakit kayap. Dia dah berumur 69 tahun dan semenjak kena kayap, dah nampak uzur sangat dia tu. Sesapa yg ada info tentang kayap dan cara mengubatinya, tlg share info dgn saya. Jazakallah.

37

As-salam. Dah sehari makan 5X pil acyclovir 800mg yang doktor bagi semalam. Pagi nie kurang sakitnya.Boleh pergi kerja,alhamdulillah.akan teruskan makan ubat itu.lagipun nak dpt ubat cara tradisional susah sbb dok kat hutan batu.Cuma sy diet tak makan ayam dan daging.Sesapa yang menderita kayap boleh tanya doktor ubat tue.Semuga kita semua sihat walafiat.Insyaallah.

38

assalamualaikum…..saya juga sebahagian dri kalian semua y menghidap pnykit ini……da beratus2 duit habis untuk ubatinya tpi masih belum di beri keizinan driNya utk pulih…..kini semakin melarat dri belkg badan, ke bahgian dada, ke kulit kepala….. sakit nye masyaAllah…amat pedih…. saya jadi malu nk jumpe doktor, kwn2 sebb tompok2 merh nye sgt mengerikan…..jika ade sesiapa y boleh mengubati pnykit kayap tompok2 ni, silalah berkongsi dgn saya…..insan memerlukan sinteq_aja@yahoo.com

39

encik rendah diri boleh direct call saya.. 0162253009

40

ALHAMDULILLAH..KEADAAN ANAK SY DH SEMAKIN PULIH SETELAH SY TEMUI SEORG PENGAMAL PERUBATAN TRADISIONAL D KG ISTERI SY D MELAKA.KPD SESIAPA YG INGINKAN PERTOLONGAN,INSYA ALLAH SY SEDIA MEMBANTU.CALL ATAU MESEJ SY: 01112322048. INSYA ALLAH..

41

Salam.. 3 ari lepas sy g klnk pakar dktr ckp sy kne kayap di kemaluan..da byk ubt moden yg sy dan suami bli tp xbhasil jgk..sape2 yg tau psl skt ni tlg la bntu utk pulihkn skt ni

42

salam..adik sy baru lpas

43

SALAM..ADIK SY BRU LPAS JMPE DR..DR KATE DIA KENA KAYAP..KECIAN SGT KT DIA CZ ESK DIA EXAM PMR . TKT DIA X BOLEH BUAT EXAM SBB SKT KAYAP NIH..HOPE CPT SMBUH..DA LA EXAM 2 MNGGU..HRAPAN FAMILY NK TGK DIA DPT 9A..DOAKN ADK SY CPT SMBUH..

44

salam,sye dh 2 tahun kene penyakit kayap air ni.dh mcm2 ubat sye cba tapi msh gak tak sembuh2.pg pakar kulit pn dh,jap jer ok pas 2 dtg lagi.dh lh kene kt muke,malu tuhan jer tahu….kpda sape2 yg tahu nk rawatan nk sembuh tlg kongsi dgn sye k

45

salam///….owg ktew kayap ular ne bhaya…klaw dye lilit pusat bertemu pusat…….bley mati…btol kew?????isaw edennnnn……

46

salam…kayap ni sjenis penyakit disbbkn olh virus…herpes simplex nmenye…once da terkne,blh dirwt..tp virus ni still ade dlm bdn..die akn activate blek skiranye ade bnda yg trigger die..n gne la antiviral mcm acyclovir…jmpe doktor pn ok..

47

Salam… Kayap memang meyakitkan. Sesiapa yang kena, cepat2 cari ubat supaya tak melarat. Pi lah cuba cara tradisional n jumpa doktor juga. Nie ada satu petua n berkesan. Cari janda kahwin ngan bujang atau duda kahwin ngan anak dara. Anak dara @ bujang yang bacakan doakan dan sembuh kt tempat yang sakit. Insyallah baik. Ada yang kena baik bila buat cara nie… air yang didoakan untuk minum. Usaha + tawakal = Kejayaan. Insyallah.

48

Nak wara-wara kan kalu sesiapa terkena kayap. Makan kena pantang . Kalu boleh makan yang rebus jerr.. ikan bakar, jangan makan ayam n barang yang gatal. makanan yang berminyak pun tak boleh. Segala kekacang jangan makan nie lagi cepat merebak. Pantang sehingga betul2 dah baik. Kalu makan juga rasa lah sendiri sakit, gatal, pijau n macam2 lagi.

49

saya terkena kayap minggu lepas.Sakitnya tuhan shj yg tahu. Doktor hanya beri ubat sapu antiviral dan antibiotik shj sbb sy tgh hamil 7 bulan. Sakit ni akan beri kesan pada kandungan saya tak?

50

punca2..salu..kena..kayap..ni..selalunya..keturunan…tak..silap..saya…

51

salu..nya..seblum..kite..terkena..kayap..ni..kita..dapat..rasa..ia..kayap..ni..mcm..kne..sunburn….lpas..tu..kayap..ni..berubah..macam ckenpok..

52

walaupun…saye…takpnah..kne..kayap..kwn2..saye..dah..5..org..kne..bnda..ni…tapi..sykur..dgn..berkat..pertua..org..tua..saya.yg..kne..mereka…dah..okey..dan..tiada..ksan..parut..

53

kayap..ular..ni..tak..boleh..becantum..kalau..tak..sesuatu…pekara..akan..blaku..dan..boleh..membawa..maut

54

Salam..
selapas demam selsema selama 4hari saya mula rasa panas pada badan seperti berbahang..kadang2 disebelah kiri badan sahaja dan kadang2 keseluruhannya,untuk pengetahuan panas itu berterusan tanpa henti…bila saya duduk didalam aircond masalah panas berkurangan..sintom lain seperti lemah badan/hilang selera/pening tidak pulak saya alami..untuk makluman semalam selepas mandi diwaktu mahgrib saya sedar ada satu tompokkan sebesar syiling 50sen di bahagian belakang..seingat saya tidak pernah ada tanda lahir dibelakang badan..adakah ini tandanya kayap dan jenis nya apa..saya sangat risau sekarang ni dan kalau ada boleh toong berikan pendapat apa yg perlu saya lakukan..terima kasih..

55

siallll.punya kayapppp…aku dah kena ni…..memang teruk….adoiiiii….

56

pa ubat kamu guna yg paling mujarab lar….hahah…bikin panas jak ni KAYAP>>>nth dri mana datangnya….huhuhu….~

57

oiiii…need help…dah kena keliling satu badan sda ni….amcm ni….

58

Assalamualaikum…saya juga mengidap penyakit ni,saya dijangkiti semasa mengandungkan anak yang kedua sehingga kini anak saya sudahpun berusia lapan tahun…jangkamasa yang begitu lame…mcm2 ubat dah saya cuba…dr kampong ke pakar kulit..tapi sembuhnyer cume sementara dan akan berulang lagi gatal,pedih dan panas…mase mula2 kene dulu saiznyer cume sebesar syiling lima sen…tapi sekarang dah melarat besarnyer lebih dr empat tapak tangan…boleh bayangkan besarnyer mcmanerkan…saya bergantung ubt dr farmasi aje…dulu berkesan lah jugak tapi sekarang x lagi…macamaner nak buang terus penyakit ni ye…doa tetap x lupa sambil usaha…tolong saya kawan2 ye….

59

saya baru kene kayap nie 3 hari..smpai sekarang x tau aper puncanyer..agak sengsara gak,doc bagi mc 6 hari lagi…doctor bagi ubat anti-biotik,acyclovir,ubat demam, dan mcm2 lagi..nak tanyer korang la,kayap nie berjangkit ker?aku dgr2 kain baju kiter kene basuh asing ngan org lain,pastue basuh ngan air panas..betol ker?memandangkan aku tinggal ngan keluarga,aku follow jer la..aku xnak la plak diorg terkene tempias nyer kann…

60

sy kena kayap ni seminggu lps raya pose..dah mcm cara ubat..cina,,melayu dan moden tp sakitnya nsh terasa kat dlm…kat luar dah jd parut tp kat sesetengah tmpat tu still sakit bila disentuh.skrg sy tgh mkn activiral acyclovir 800 mg plk..sakit sgt bila berdenyut kat dalam…aduh..dah nak 3 bln tp tak btl2 sembuh lg.

61

doakanlah saya semoga cepat sembuh ya allah sakitnya!

62

saya nk tumpang tanya,2 ari lps ada bintik2 berair tumbuh di bahu kiri saya,bisa dan sgt gatal,mcm mana cara terbaik utk daptkn rawatan penyakit ni??

63
perlukan pertolongan....
December 13th, 2011 at 3:49 pm

baru2 ni, ayh sy kene kayap. tak tau jenis apa…tapi bila dah bawak gi klinik, doc ckp..kayap ayam…. hanya tuhan sj yg tau betapa sakit dan siksanya penyakit ini… saya nak minta tolong drp sedara/i yg tahu bgmana nak ubati pnykt ini utk emailkan kpd saya di k_rul01@yahoo.com. kalau boleh dgn segera sbb dah tahan sakitnya..
dan hanya tuhan sj yg dapat membalas jasa sedara/i….

64

pergilah skin specialist instead or bomoh/dukun/pawang…ikut cerita org..kayap ular boleh diubati dgn parang ilang yg penah potong kepala org kalu ikut berubat cara manang org iban…
the best jumpa specialist saja…jgn cuba try ubat tradisional kalu xpasti..

65

sy dah kena dekat 1bulan…. still xbaik2….. kaki sy sllu lenguh2…..
ubt yg doktor bg dah 2 kali pg ambik….. still xbaik2…..
sy dah bntu nak wat pe skrg…… klu dtg time gtal nyer ush ckp lah….tuhan je yg thu….. stiap kli garu msti sy ngis sb xthn gtal… cm ner nie…..???? tlng lah sy… ssh sy nak tnpukan perhatian dlm klas……

66

saya dah kene kayap dekat 4 bulan.. sebenarnye tak perasan pon adakah ianya kurap, kudis buta mahupun kayap.. asal gatal2 kat betis tapi buat bodo.. tapi makin lama makin besar kudisnya walopon tak penah garu.. lepas tu g klinik 2-3 kali pakai ubat sapu.. ok then naik balek.. klinik ke 4 pegi baru die sahkan aku kene kayap or herpes.. makan pil mende ntah.. ok balek.. tapi ubat abis.. naik balek.. duet dah ratus2 kat klinik.. last2 tak tahan g gomen hospital.. die bagi ubat antivirus, antibiotik ngan tahan sakit/ gatal.. doktor cakap virus ni virus yg sama dengan chiken pox.. maksudnye bekas2 chicken pox dulu tinggal kat badan.. kalo die aktif.. jadi la kayap.. ubat antivirus yg aku dapat tu pon (virus chicken pox) kene makan 5 jam sekali.. doktor larang sapu krim sbb die akan buat kulit melecur dan menebal sbb air bisa kat luka kayap tu halang krim tu masok.. skrang ni baru nak amalkan petua tepung ubi kayu.. moga2 cepat kering.. kudis die dah macam orang eksiden dah ni.. hehe.. tapi alhamdulillah setakat ni nampakla hasilnye.. agak tertekan gak kene kayap ni sebenarnye :)

67

kes saya ni sebijik macam kes irra. boleh irra bagitau macam mana keadaan irra sekarang ? saya makan ubat tahan sakit dari farmasi je la ni…..ASPIRIL

68

hye…..sy bru kena kayap….. selepas hilang kayap apa kesan nya terhadap tempat yg kna ????

69

Aku POn ade kene gak …tapi aku kene dah lama dahh…tahun lepas aku kene..dlm 7 bln gitu lahh..tapi aku xpnah jmpe dokter pon…mulenyer aku jatuh..pastu dh baek dh luke tu..tak lame pastu aku rse gatal2 jerk kat luke tu…aku pon garu la …makin lame aku garu makin besar lak tu…aku dah guna bnyak ubat dah..tapie dah baek2 pon…mse aku letak minyak gamat tu ..ade prubahan sikt la …dah kering..bile aku x sapu minyak tu jerk die gtl balik…adohh…aku dah x thn dah …ape lagie yng aku kne buat..untuk smbuhkan pnyakit niee….pnyakit kayp nie sampai skrng x sembuh sembuh jgark..masih ade kat kaki aku nie…:D..bg siape yng ade ubat untuk smbuhkan kayap nie>>bg tauw la aku..n coment la..N doakan aku smoge cpt sembuh pnyakit nIE…

70

saya dalam dilema…saya dh kena penyakit ni..mmg lama nk baik n tinggalkan parut…sy bru smbng stdy dlm bdang nursing n bru blajar tntg sbjek kulit n baru masuk bab kayap ni @ herpes…masalahnya skarang rmai kwn2 sy pandang serong pada saya sbb dia owng fikir sy penah bt hbgan trlarang sbb bnda ni blh brjngkit mlalui hbgn kelamin…sy sgt2 stress…seolah2 dipulaukan…sy ambk kputusan tuk brhnti sbb x thn ngn mcm2 tomahan…sesiapa tolong la saya…saya x thu nk wat pe lg…

71

saya dalam dilema…saya dh kena penyakit ni..mmg lama nk baik n tinggalkan parut…sy bru smbng stdy dlm bdang nursing n bru blajar tntg sbjek kulit n baru masuk bab kayap ni @ herpes…masalahnya skarang rmai kwn2 sy pandang serong pada saya sbb dia owng fikir sy penah bt hbgan trlarang sbb bnda ni blh brjngkit mlalui hbgn kelamin…sy sgt2 stress…seolah2 dipulaukan…sy ambk kputusan tuk brhnti sbb x thn ngn mcm2 tomahan…sesiapa tolong la saya…saya x thu nk wat pe lg…ni no saya..0178829592..

72

salam..saya dah pernah kena dah penyakit kayap nie..tp dah sembuh dah.tp sejak semalam dia jd lagi..ubat yg saya biasa guna ialah bedak sejuk je..kalau boleh elakkan dari terkena cahaya matahari..tp ade ke ubat yang paling mujarab untuk sembuhkan penyakit kayap nie..

73

dileher saya ad naik cam parut hitam y kering n terasa gatal amat sangat..lama kelamaan saya tgok benda makin menjalar n makin hampir bercantum..adakah 2 namanya kayap ular?ni nombor saya 0125412056

74

Salam,
Dah hampir setahun saya tanggung sakit kesan dari serangan kayap didahi dan area mata kanan saya. Kalau orang tengok saya orang tak akan sangka yang saya tengah menahan sakit sebab tiada kesan atau parut di muka saya. Sakit yang saya rasa sekarang ne adalah lebih kepada rasa menyucuk2 di bawah kulit dan seluruh kawasan itu bengkak serta ada rasa nyilu bila kena rambut atau ditiup angin.memang tidak boleh disentuh langsung. Saya akan sentiasa rasa gatal2 dan akan mula mengosok2 kelopak mata saya. Dah macam2 ubat saya cuba termasuk lah accupunture tapi xberhasil. Doktor kata saraf saya dah rosak dan ambil masa untuk sembuh. Kadang2 rasa putus saya masih mencari ubat atau rawatan yang boleh membantu saya.

75

SALAM..
saya baru 4 hari kene kayap ni n baru semalam saya g klinik sbb da xtahan gilee,,
hanya tuhan saja yg tahu cam ner sekse nye,,
pai menangis dok tahan sakit yg myucuk2,,gatal,,miang masyaallahhh,,tuhan saja la yg tauuu..
jadi seram lak dgr citer kawan2 yg da berpengalaman nii..
masyaallahh..allahuakbarr,,
semoga cepat sembohh,,

76

saya baru je naik kayap lam 3 ari,mula2 rase sakit urat kat bhagian pinggang,2 3 ari pastu bru kayap timbul kat pinggang n jmpe dkyr dah,dktr bg dah ubt tp x tau la cmne tu,hrp2 cpat sembuh.. amin..

77

Salam. sahabat saya mengadu kepada saya semalam tentang badannya yang berkemungkinan kayap. kami tidur sama-sama malam tu sebab saya nak tenangkan dia yang sangat kesedihan. hari ini, saya mendapati kelopak mata saya gatalgatal, panas dan mula menjadi lebam. adakah itu tanda dijangkiti? ya Allah, minta dijauhkan… tolong sesiapa balaskan komen ini. saya dah tiada ibu bapa dan orang-orang tua untuk dirujuk.

78

Salam kepada semua..

Sabda Nabi SAW…”semua penyakit ada penawarnya kecuali As-Sam yakni maut”.
Pertama sekali, tidak dinafikan penyakit kayap adalah spesis penyakit yang hampir sama dengan campak.
Ada orang consult dengan doktor dan ada pula yang terus berubat secara tradisional.Apapun saya ingin berkongsi dengan semua tentang berubat kayap..

i) Pertama, sentiasa berada dalam keadaan bersih, tiada perhubungan kelamin jika sudah berumahtanggga untuk seketika..

ii) Jangan menggoreng/ menumis di rumah sehingga dengar pada si pesakit kayap

iii) Banyakkan minum air kelapa..

-dan banyak lagi…kalau jumpa doktor, jangan sesekali cucuk..ini akan merangsang lagi kemarahan penyakit ini..

Bersabarlah menghadapi liku kehidupan demi kejayaan di alam akhirat..

79

abg saya kena pada dis tahun lalu,masih blom pulih sepenuh nya.Kayap ditengkuk dan mnaik di muka sebelah aje.Hingga hari ini mata nya tak boleh tutup,celik sentiasa.Mata berair .Harus pakai plaster untuk menutup ketika tidur.Mulut nya senget sebelah .Saat sedih.

80

Slm,ibu sy kena kayap di kaki dh lbh 2 mgu x blh bgn n jln jmpa doktor katanya kudis api,mkn ubat mekin teruk jadinya,lps 2 berubat kg alhamdulillah bransur kurang n makin kering n bisa badan dh brkurang tp sy n adik yg mnjga ibu sprti brjankit jari2 kami naik biji nanah adakah kami jga djangkiti kayap?minta pandangan apakah perlu kami lakukan..

81

salam sejahtera buat semua siapa yg kena penyakit kayap sila guna jantung pisang batu basuh bismillah niat nak buat ubat potong dari bahagian bawah jantung pisang ..bentuk bucu tu…ada getah yg mengalir cepat2 sapu kat kayap tu..mula2 memang sakit sikit esoknya warna kayap berubah gelap sedikit sapu lagi sampai sembuh..kak dah try dah alhamdulilah sembuh..

82

Ustazah saya kena kayap ular. Dimana nak cari penawarnya?

83

assalamualaikum semua,bole minta tlg x?anak ayah umur 4 tahun kena kayap dkat kepala,ayah risau betul2 nie ayah tinggal dekat kluang johor,ada sapa2 tau x,dekat mana ayah nak bawak anak ayah ni?? bole telifon ayah yer<<<0167501009

84

saya ada sorang kawan dia cakap dia kena kayap pada jari kaki… ingatkan kayap tu biase2 je,,,lepas baca artikel and blog2 tentang penyakit ni…kebanyakkannya tulis kayap boleh menyebabkan maut..kayap yang paling bahaya ialah kayap ular…huh persoalanya sekarang betulkah penyakit ni boleh bawa maut? seriusly sy risau sesanggat ni… macam mna nak ubatkan kayap ni eh?

ya Allah sebuhkanlah kawan ku Abdul Halim amin 3x

85

Salam.
Saya pun baru kene kayap. ni 1st time kene..
Pada mula nye. hnya satu tompok..
ngatkan gatal2 biasa. sbb mula2 tk la rasa gatal ataupun pedih.
besokkan nye. terus merebak terok.
kekasih sy sruh pegi jumpe doctor.
jadi sy pegi ke panel clinic.
da pegi. doctor plak ckap ni rashes. then dia kasi krim gatal2. antibiotik dn pil tahan sakit.
selang brape ari.. keaadaan makin teruk. saya pun pegi jumpe panel clinic yg brlainan. smpai di sana. doctor ckp sy kene virus herpes. iaitu kayap. then dia sruh sy refer ke hospital. klau dpt kan ubat dari klinik biasa. memang mahal. so klau gi kerajaan hospital. dapat la free.
doctor kerajaan kasi sy ubat tahan sakit dan ubat acylovir. ni pun baru start mkn. tggu jer la brape ari tuk baik. harap2 sembuh. da brape malam sy tido tk lena. gatal die. sungguh auzubillah seksa. golek sana sini tetap tk bley nak tido. risau jugak selepas da sembuh parut nye akan tnggal kan kesan.
klau ubat modern tk berkesan. ape yg bley hilang kan kayap dan kesan parut nye.? sy tnggal area bndar. nk cari barang mcm gtu sekitar bndar memang susah..
sedih gile ati sy. pedih. tkder sesape yg tau. mcm nk nangis ade jugak. tpi sy kuat kan semangat dn brdoa kpda Allah agar sembuh.
Pls Go Away Kayap. nyusahkan org jer.
ape punca besar kene kayap.? boleh merebak tak.? risau jugak takot merebak kene orang lain.. :(

86

Salam,
Saya baru je kena lagi sekali selepas 6 tahun dahulu penyakit sayap saya hidapi.
Tahundulu kena kayap ular…sakitnya memang x boleh tidur di buatnya.Saya ke klinik swsta…ubatnya memang mahal sampai mececah RM200.00 tapi pasal nak cepat baik kenalah bel;i.Alhamdulillah selepas seminggu kayap ular tu x lah ianya bercantum….risau juga…kata orang2 tua kayap ular ni kalau bercantum boleh membawa maut. Sekarang ni kena sekali lagi tapi kayap kali ni kena betul2 di muka sebelah kanan muka …mak oiiii sakitnya macam x tahan rasanya sekarang ni dalam proses makan ubat yg di beli dari klinik . Harganya pun mencecah RM200….kali ni sakitnya sampai ke mata sebelah kanan… Ya Allah sembuhkanlah penyakit hambamu ini.

87

Assalammualaikum semua ank sy br berusia 5 tahun br semalam sy bwk pergi hospital dan sahkan kayap.

Kayap yg bermula didahi sebelah kiri dan sedang merebak ke mata dia dapat 4botol antibiotik tp xder ubat sapu persoalanya perlukah ank sy dikuarintinkan supaya tak bersekolah dan adakah penyakit ini berjankit kayap adalah sejenis penyakit saraf

sedih melihat dia mcm ni ptg nt nk botak kn kepala sbb takut merebak dlm kepala pulak.

sy mendoakan semoga cepat sembuh ye

88

0142727546 tlong bntu sya apa ubt penykit ulr kayp

89

tolong ajar kan saya merawat nya dengan segera kawan saya sekarang ni dalam kesusahan

90

3 hari lpas tunang sye dsahkn dpt kyap. Mle2 ada ksan ckar kt tgkuk smpai blkg bdn. Esknye kuar bntik2 mrah. Dia peg klnik,dktr ckp mgkin ruam. Pastu tbe2 jd skit.dia peg hkl wat nex check up.then,dktr ckp kyap.dktr bg injection,pain killer n antibiotik. Skunk dh mrbak kt bhgian kiri mke. Sian kt dia.nk tdo pon ssah coz skit. Ada x alternatif len utk smbuhkn.

91

hari ini saya tidak ambil exam. terkena kayap pada bibir saya. sakit yg teramat. sehigga semalam saya mengalami demam panas. sampai lewat mlam masih terjaga.

92

.Assalamualaikum semua,anak saya 2 minggu lepas,kena sakit ni.Mula-mula ingat ruam biasa,makan ubat klinik,sakitnya semakin kuat bila tengah malam.Tengok dia kesat matanya dengan kain selimut,kesian nangis sebab sakit,saya tak tidur sepanjang malam,hampir tiga malam,saya pujuk dia kuatkan semangat,umurnya baru 11 tahun dah merasa sakit ni,dalam waktu ni,kami solat hajat,berdoa,tak putus berselawat moga cepat sembuh,sentiasa berikhtiar cari ubatnya,abang ipar belikan ubat kedai ubat cina,balik terus makan tapi masih panas lagi,sakitnya,minggu lepas baru tau ada jiran kat rumah lama bagitau pokok herba namanya dukung anak,ubatnya,surf kat internet,nak tengok rupanya,oh pokok kecil yg selalu tumbuh kat merata semak kat rumah kita,ambil daunnya tumbuk campur dengan bedak sejuk atau bedak muntah belut(beli dari Kak Alya) campurkan dengan sedikit air mineral,atau air tapis(jangan air paip ada klorin)sapu terus 2 atau 3 kali,masa saya sapu baru saya nampak anak saya ni senyum,rupanya ubat ni sejukkan kayap di badannya(semakin lama tanggal bekas gelembung yg dah kering tu,nampak semakin kecut,alhamdulillah berkesan)nak tunggu betul baik baru ke sekolah.Kena bagi dia rehat,kalau angkat benda yg tak berat pun boleh sakit,makan kena pantang,yg berbisa dan gatal,syukur pada Allah s.w.t. Maha Berkuasa,pada sesiapa yg kena sakit ni,cubalah,insyallah berhasil.

93

Untuk pengetahuan semua,saya dimaklumkan anak saya ni kena kayap kucing,kena sebelah belakang ke bawah lengan hingga ke dada(sebelah saja).Menurut dr,ia bergerak ikut saraf dan oleh kerana yg kena tu saraf rasa,pesakit akan menanggung rasa sakitnya.Kalau orang dewasa pun boleh menangis,macamana pula kanak-kanak?Kerana itulah saya nak berkongsi ilmu,setiap penyakit itu dijadikanNya ada ubat dan penawarnya,kita manusia ni kena sentiasa berusaha dan berikhtiar,jangan cepat putus asa.

94

cuba lh herba dr HPA..mmg puas hati dn brpatutan

95

jika mengambil ubat acyclovir 800mg yang setiap 5jam tu adakah tidak boleh menyusu bayi?????

96

salam saya kena kayap dah 3 minggu sekarang kayap dah kering tinggal parut saya makan ubat acyclovir 800mg selama seminggu 4 jam sekali, tapi sekarang walau pun dah sembuh kesannya masih sakit….

97

orang rumah saya kena penyakit ni dah seminggu….mula(hri pertama) nyer pegi Klinik jumpa Dr… dy bagi ubat tahan sakit n ada la ubat2 lain….aduhhhhhh siannnn sakit…malam xdapat tido..makan ubat pun nmpak xmenjadi jugak…..
……ikhtiar saya cari penawar kg…… umbuk palas dengan sireh kunyah lumat2 kemudian sembur tempat tu… Alhamdulillah syukur dengan izin Allah semalam dapat tidor lena sikit.kalau ada sapa yg sakit boleh lah cuba insyaAllah.

98

saya nak tanya macam mana nak mengubati penyakit kayap dalam tekak?apa ubatnya?bagaimana nak guna ubat tersebut?

99

Saya pun pernah kene jugak kayap nih masa form 3. Ya Allah,tuhan saja tau cmner sakit dia. Orang kata, kalau kayap yang melilit tuh, tak silap kayap ular.Bahaya.Puas berubat kampung time tuh, last-last pegi jumpa Doctor kat area PJ sana..huhu. ALhmdulillah, baru baik dan kayap tuh cepat jer kering. Pantang mmg banyaklah, tak payah ckp…huhuhuhu…

100

salam..tolong saya..tiap2 malam saya akan berasa gatal yang teramat2 ditempat kayap to..guna ubat doktor bagi pon sekejap sahaja baik..selepas itu timbul semula..kalau ada care yang berkesan tolong email saya..saya berasa amat down sekali

101

Untuk yang kena mkn unat anti viral tlg mkn ikut arshan dan habiskn.kalau tidak ia lebih teruk lg.

102

Untuk u all kena kayap,harap bersabar itu dugaan allah.cuba amalkn ayat46 surah Alkabut dan surah al-annbiya’ ayat83.amalkn selalu.

103

Salam semua. Utk mereka yg kena penyakit kayap jgn la risau. Setiap penyakit ada ubatnya. Kita kena usaha utk mencari penawarnya. Disini pakdukun nk kongsi ubat dan cara rawatan penyakit kayap, penyakit kayap ni dtg dgn mudah.bila dh kena ia blh jd demam,sakit dan berdenyut sampai x blh tdo. Inilah tanda org yg kena penyakit tersebut. Ubat penyakit kayap ni adalah ubi kayu. Dh ramai org pakdukun cuba semua alhamdulillah sembuh. Utk kaedah ni para penyakit hendaklah sabar kerana ubi kayu tersebut akan menyedup segala bisa kayap tersebut. Time ni lah pesakit akan merasa sakit yg teramat.(kalu ada ubt tahan sakit telan je) hari pertama hingga hari ketiga atau keempat bergantung pd individu akan merasa sakit. Selepas tu penyakit kayap akan beransur hilang. Ask me for more or sms
at 0173216661

104

Assalamualaikum wa rahmatullahi wa barakaatuh

Saya pernah diserang kayap dimuka. Ia tumbuh didahi , hidung dan mulut hingga kawasan mata. Saya hanya pergi klinik biasa dan doktor hanya bagi ubat pain killer. Selepas 3 hari keadaan saya semakin teruk sehingga saya berjumpa doktor pakar kulit. Doktor pakar kulit itu terkejut melihat saya kenapa jadi begini dan saya mengatakan saya hanya pergi klinik biasa. Doktor kulit memberi saya ubat yg sangat berkesan. Atas kehendak Allah , kayap saya kering . Dan beliau juga menghantar saya berjumpa pakar mata. Doktor kata saya mungkin jadi buta sekiranya tak mendapat rawatan yang betul.Kepada sesiapa yang diserang penyakit ini jangan berjumpa bomoh atau makan ubat kampung kerana virus kayap tidak dapat diredakan dengan berjumpa bomoh atau makan ubat kampung.

105

salam..camne nk ubt kayap nie…cb cra kpg pn dia ckp da trok sgt….doc kt hospital pn xtau nk bt pe….soh proceed g pakar….tu pn kna tggu appoinment lmbt lg…mtk tlg sumer sp yg tau cmne nk redakn skt nie….rs kna bkr,pns sgt…p bla kna kipas sjuk mgigil lak..

106

Salam…Kpd sesiapa yg kena kayap atau sebagai panduan..perkara pertama ingat setiap penyakit ada ubatnya. Hendaklah pergi jumpa doktor dulu utk pengesahan penyakit tersebut..Dlm hal ni perubatan tradisional adalah perlu utk buang bisa kayap..cari org yg pakar dlm hal sakit kayap..petua guna air liur dgn menguyah sesuatu cth putik nangka atau isi kelapa muda + gula merah adalah sesuatu yg boleh dikatakan mujarab. Tapi hanya air liur org tertentu saja boleh menjadi. Hal ini baru saja dialami anak lelaki saya..semasa beliau tgh menggelisat menahan sakit, spt kulit panas terbakar perkara pertama kami minta dia bernazar utk sakitnya, dan dia bernazar utk berpuasa apabila baik. Alhamdulillah..dlm satu hari lebih saja peritnya berkurangan..kami ditemukan dgn seseorg yg diperlukan dgn melumurkan kunyahan kelapa + gula merah, sekarang beliau perlu jaga makan spt makanan org berpantang, cth ikan yg tidak gatal. telur / belacan hendaklah dijauhkan. Ubat doktor dan pantang makan mesti dijaga. Moga sesiapa yg mengidapnya dpt sembuh dgn segera.

107

saya mempunyai ubat untuk menyembuhkan kayap..saya memberi secara percuma…untuk siapa sahaja yang ade terkena sakit kayap…ni,email kat saya batalionsons@gmail.com

108

kepada 105 saya aa kenalan pakar ubat kayap dan dah terbukti kehandalan dia. Tapi cara kampung dan dengan izin allah ia sembuh hanya beras daun melur kunyit dan aya ayat al quran insya allah dalam 3 hari keringlah kalau perlu carilah saya

109

sy bru dua ari kne pnykit kayap tp sy x psti kyap apa

110

sy pun baru kena kayap kelmarin … pd hr yg sama terus jumpa then bg ubat sapu dn aciclovir… tp sy baca komen diatas klu kena terasa gatal dan sakit… cuma sy belom rasa lg.. adakah rasa sakit itu akn menyerang dlm masa terdekat ni

111

Salam
Bf saya terkena kayap hujung tahun lepas.. kayap ular kot.. sebab dia da keliling perut bf saya.. sampai sekarang tak ok lagi.. saya pun tak tau nak buat macam mana lagi.. dia dah pergi klinik tapi still tak ok lagi.. bila saya tengok kayap dia makin teruk.. kawan saya pernah bagitau suruh jumpa janda kahwin bujang.. tapi dia tak nak.. ada tak cara lain?

112

salam..ada cara yg cepat tk? saya ada temuduga polis.. saya nk sgt keje nie..mmg mnt..tp isau kalo sbb bekas kayap sy nie mnyebabkan saya tk lps ke polis.. mntk respon cpt.. mkseh..

113

assalamualaikum.saya pernah juga merawat penyakit kayap.hampir seluruh tubuhnya jadi kayap .orang kata sirosis.Alhamdulillah seteaah rawatan hampir sebulan ia sembuh setelah minum air syifa dan rawatan tenaga diri.tel saya 0124968790 wakil sg bakap p.pinang.jika nak wakil di setiap negeri juga boleh tel saya.

114

As Salam..saya nak kongsi pengalaman sendiri
merawat kayap MODEN + CARA KAMPUNG.
1.jmpa doktor utk pengesahan penyakit dan utk mendapatkan ubat krim/antibiotik/suntikan(jika perlu).
2.mandi 2xsehari pagi dan petang.setiap kali mandi:
-rebus daun sireh dalam 15 helai++ kemudian mix air sejuk sehingga suam dan boleh mandi.
-mandilah air rebusan tadi spt biasa ratakan air perlahan lahan kesemua anggota tak payah sabun.
-lpas mandi keringkan semua badan cuci tuala yang telah diguna supaya sntiasa bebas jangkitan.
3.carilah daun lada padi dan tumbuk then campur sedikit kapur sireh gaul sebati.ramas kan setiap tempat timbulnya kayap perlahan lahan.
4.gunakan juga krim dari doktor.tapi pastikan ramasan daun lada tadi sudah kering.
5.rawatan guna daun lada 2x iaitu slpas mandi manakala krim sapu doktor gunakan setiap 2 atau 3 jam.
6.pemakanan kena jaga.makan yang rebus rebus je..kurangkan lah goreng goreng.
7.sentiasa jaga kebersihan diri dikhuatiri akan merebak anggota lain atau orang lain.
8.last yang tersangat penting dalam anda sedang merawat niatkan bahawa hanya Allah S.W.T yg berkehendak menyembuhkan dan bnyk2lah berdoa.Alhamdulillah..penyakit kayap jadi surut dan pulih.

115

nak tye..sapemada taw mana2 org yg boleh merawat terus kayap kelamin..nak kawen ni…

116

Lan todak …sila jumpa dr…anda mengidap penyakit kelamin

117
tolng lh hmba mu ini
October 14th, 2013 at 2:58 pm

saya bru ke kne pnykit kayap nie…skrng nie mte sy smpi skit..klau ad tau ttng kayap nie tlng lh bgthu..tlg….tlng…skit sngt nie…..

118

Salam, untuk penyakit kayap saya ada hasilkan krim yang terlah terbukti berkesan. Dalam masa dua hari sudah baik (dengan izin Allah) dan kulit kering boleh di koyak keluar dan kulit baru dibawahnya cantik. Ia seperti bedak sejuk apabila di sapu terasa sejuk saja. Saya namakan Krim Mutiara Bumi. Satu penemuan baru yang di buat dari tanah liat terpilih. Disamping ia ada pelbagai guna lagi untuk penyakit kulit. Kalau ada sesiapa nak cuba boleh hubungi saya. Harganya tidak mahal cuma RM 12.00. Hj Man 013 4389413.

119

Salam, untuk penyakit kayap saya ada hasilkan krim yang terlah terbukti berkesan. Dalam masa dua hari sudah baik (dengan izin Allah) dan kulit kering boleh di koyak keluar dan kulit baru dibawahnya cantik. Ia seperti bedak sejuk apabila di sapu terasa sejuk saja. Saya namakan Krim Mutiara Bumi. Satu penemuan baru yang di buat dari tanah liat terpilih. Disamping ia ada pelbagai guna lagi untuk penyakit kulit. Kalau ada sesiapa nak cuba boleh hubungi saya. Harganya tidak mahal cuma RM 12.00. Hj Man 013 4389413.v

120

salam.. hj man macam mana boleh saya dapatkan ubat kayap tu..anak saya lelaki berusia 9thn.. kene kayap kat tempat alat sulitnyer..dh 2 hari.. dah g see doktor.. n doktor bagi ubat sapu n makan… boleh bagi petua n kalu ade ubat yang boleh menyembuhkannyer…tq..

121

salam… hj man macam mana boleh saya dapatkan ubat kayap itu. anak lelaki saya usia 9 taun telah kene penyakit kayap ni sejak 2 hari yang lepas dan sudah berjumpa doktor. boleh bagitau akan petua2 atau ubat yang boleh digunakan untuk sembuh. tq

Leave a Comment